7 online marketing trends van 2020
Fijne feestdagen! 🎄🎅
Full starFull starFull starFull starHalf star
8.6/10

Op basis van 164 beoordelingen het meest klantgerichte internet marketing bureau bij Feedback Company

7 online marketing trends van 2020

>> Gepost op: 13 december, 2019 in Algemeen, Trends

7 online marketing trends van 2020

De stemmen van George Michael, Chris Rea en Mariah Carey komen weer uit je speakers, terwijl de geur van oliebollen in de verte al te ruiken is. Dagelijks krijg je op social media diverse foto’s voor je kiezen van mensen die trots hun kerstboom presenteren. En terwijl je door versierde straten loopt begin je dat winterse windje toch wel te voelen.

Waar de een het jaar aan het afsluiten is, bereidt Best4u Internet Marketing zich voor op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Ons vakgebied staat nooit stil. Ook in 2020 zullen weer ontwikkelingen plaatsvinden waar marketing strategieën zich aan moeten aanpassen.

In dit artikel beschrijven we 7 online marketing trends waarvan onze marketeers denken dat ze in 2020 in een stroomversnelling terecht zullen komen.

 

1. Berjan: featured snippets ga je nog vaker zien

Grote kans dat je zo’n featured snippet als eens in actie hebt gezien op Google. Dit zijn speciale, uitgelichte secties die op de eerste pagina van zoekresultaten verschijnen. Denk daarbij aan veel gestelde vragen (een FAQ sectie), een uitgelichte paragraaf met een afbeelding erbij, een tabel of een opsommingslijstje dat prominent bovenaan pronkt.

Doordat featured snippets relatief groot in beeld komen is de daarvoor uitgekozen website nog beter zichtbaar. Op deze trend inspelen kan je website dus weer een extra zetje in de rug geven.

2. Hessel: WhatsApp gesprekken via Facebook advertenties

Facebook en haar advertenties zijn de laatste tijd nogal eens negatief in het nieuws. Facebook advertenties hebben echter ook hun positieve kanten en bieden diverse voordelen, zo weet social media specialist Hessel maar al te goed. Een nieuwe ontwikkeling op dit gebied is het verbinden van WhatsApp aan de advertenties. Hierbij linkt de advertentie niet door naar een website of bepaalde pagina, maar start deze direct een WhatsApp gesprek met het bedrijf.

De voordelen hiervan zijn de korte lijnen en het directe contact. WhatsApp is namelijk laagdrempelig, heel persoonlijk en zorgt zo voor makkelijk contact tussen de klant en het bedrijf.

3. Stan: chatbots zullen steeds meer gebruikt worden

Je ziet ze al wel op websites, maar volgens online marketeer Stan gaat dat alleen nog maar toenemen: chatbots. Met deze geautomatiseerde gesprekspartner neem je een extra (virtuele) medewerker in dienst. Het is een voorgeprogrammeerd computerprogramma dat websitebezoekers van antwoorden op diverse vragen kan voorzien.

De chatbot helpt je tijd en kosten te besparen. Het verhoogt je bereikbaarheid wanneer klanten vragen hebben en zorgt voor een snellere reactiesnelheid. Dit leidt weer tot een grotere klanttevredenheid en betere customer service.

4. Pamela: content wordt nog belangrijker

In oktober heeft Google de BERT update aangekondigd, die grote en ingrijpende wijzigingen in het algoritme teweeg zal brengen. Op het gebied van content zorgt deze update ervoor dat de zoekmachine complexere zoekopdrachten beter kan begrijpen. Het schrijven van kwaliteit content wordt daarmee nog weer belangrijker. Teksten dienen echt voor de bezoeker geschreven te worden.

“Ook interactieve content gaat meer een ding worden”, zo geeft content marketeer Pamela aan. Internet zorgt voor het ontstaan van kleine communities, of gemeenschappen. Met interactieve content spoor je lezers aan op een bepaalde manier deel te nemen. Een nieuwe prikkel, eentje die je in 2020 vaker zult zien.

5. Marinke: verdere personalisatie van websites

Je zit verveeld achter je bureau of op de bank en bent wat door social media aan het scrollen. Als je dan toch advertenties ziet wil je in ieder geval dat het advertenties zijn die voor jou relevant en interessant zijn. Dit is waar personalisatie in beeld komt. Deze trend heeft zich afgelopen jaar al ingezet en zal zich blijven doorzetten.

Personalisatie is de toekomst van online marketing. Het verbetert de ervaring van de bezoeker en zorgt dat hij of zij langer blijft hangen. Ook verhoogt het je conversiepercentage en straalt het professionaliteit uit.

6. Bas: zoeken met Voice Search

De meeste mensen praten tegen hun mobiel zodat de persoon aan de andere kant van de lijn hen kan horen. Dat noemen we bellen. Met Voice Search praat je niet tegen een persoon, maar tegen Google. Je geeft de zoekmachine dan met je stem een zoekopdracht.

Spraakgestuurd zoeken werd al door Google in 2011 geïntroduceerd. Dankzij technologische ontwikkelingen is Voice Search tegenwoordig op steeds meer apparaten mogelijk, mede dankzij Siri, Cortana en Alexa. Onze verwachting is dat deze ontwikkeling zijn stijgende lijn in 2020 zal doorzetten.

7. Sergej: voor meer bereik zorgen met affiliate marketing

Affiliate marketing is op het gebied van e-commerce een interessante ontwikkeling. Als ondernemer kun je deelnemen aan affiliate- of partnerprogramma’s van diverse grote bedrijven. Tegen een vergoeding per lead of verkoop kun je dan jouw dienst of product op hun website aanbieden. Een bekende site die dit aanbiedt is bol.com.

Hoewel je met affiliate marketing iets op je marge in moet leveren, zorg je ook voor een veel groter bereik. Deze vorm van marketing is geschikt voor zowel kleine als grotere bedrijven.

 

Wordt 2020 jouw jaar?

Wil jij in 2020 meer klanten via internet binnenslepen? Dan is online marketing noodzakelijk. Zonder de juiste internet marketing strategie blijft jouw website of webshop een klein, onopvallend visje in een grote oceaan.

Neem daarom gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Onze adviseurs kunnen je geheel vrijblijvend adviseren.

Mogelijkheden vrijblijvend bespreken

Vraag nu een gratis website scan aan!

8.6/10

Full starFull starFull starFull starHalf star
Meer referenties