Artikel door Michiel

9 onmisbare tips voor Google Ads (voor meer succes met adverteren op Google in 2020)

4 maanden geledenLeestijd 5 minuten

In dit artikel nemen we je langs 9 onmisbare tips om je Google Ads campagne beter in te stellen. Met deze tips zul je meer resultaat uit het adverteren op Google halen in 2020.

We behandelen onder meer het verschil tussen het Search en Display netwerk, zoekwoorden analyses, het uitsluiten van zoekwoorden, kwaliteitsscores, CPC en remarketing.

Dus als jij meer kliks en relevante bezoekers wilt en tegelijkertijd je budget efficiënter wilt besteden, dan is dit het artikel voor jou. Buckle up!

Inhoudsopgave

  1. Search vs. Display – wat is handig?
  2. Zoekwoorden! Welke zijn juist voor SEA?
  3. Slimme campagnes of zelf beheren?
  4. Uitsluiten van zoekwoorden
  5. Doelen importeren en meten
  6. Kwaliteitsscore, de CPC en je Ad ranking
  7. Remarketing – wel of niet?
  8. Vertoningspercentage – waarom is het zo belangrijk?
  9. Niet de gewenste resultaten?
9 onmisbare tips voor Google Ads (voor meer succes met adverteren op Google in 2020)

Lees hieronder verder.

Best4u Internet Marketing B.V. » SEA » 9 onmisbare tips voor Google Ads (voor meer succes met adverteren op Google in 2020)

Online adverteren met Google Ads

Wat is Google Ads?

Adverteren met Google Ads is een efficiënte manier om snel relevante bezoekers naar een website te halen. Voer een zoekopdracht in bij Google en de kans is groot dat je bovenaan de getoonde zoekresultaten enkele advertenties ziet. Zoekmachine adverteren campagnes opzetten gebeurt met Google Ads (voorheen Google AdWords), het advertentieprogramma van Google.

Een goed ingestelde campagne weet de doelgroep goed te bereiken en houdt de kosten (per klik of conversie) laag. Kliks laten stijgen en kosten laten dalen; het is de droom van iedere marketeer. Dergelijke resultaten behalen is echter niet altijd even makkelijk. Wij geven je daarom een lading tips die jou aan betere resultaten moeten helpen.

Waarom adverteren met Google Ads?

  • Snel resultaat
  • Betere vindbaarheid
  • Enkel per klik betalen
  • Je doelgroep bereiken
  • Veilig
  • Meer omzet
  • Naamsbekendheid
  • Goed meetbaar
zoekmachine adverteren resultaat

1. Search vs. Display – wat is handig?

Wat is het Search Netwerk en wat is het Display Netwerk?

Bij adverteren met Google Ads zullen de meeste mensen denken aan tekstadvertenties bovenaan de zoekresultaten in Google. Deze advertenties behoren tot het zogenoemde Search Netwerk. Via dit netwerk kunnen advertenties gericht geplaatst worden bij zoekopdrachten, wanneer er daadwerkelijk naar iets gezocht wordt.

Echter biedt Google Ads ook de mogelijkheid om gebruik te maken van een uitgebreid Display Netwerk. Via dit netwerk kan geadverteerd worden op websites, in apps, op Gmail en op YouTube. Daarbij kunnen ook afbeeldingen en video’s ingezet worden, wat de advertenties visueel sterker maakt dan de tekstadvertenties in Google. Volgens Google zelf bestaat het Display Netwerk uit meer dan twee miljoen websites en kan ruim 90% van alle internet gebruikers wereldwijd ermee bereikt worden.

In Google Ads kunnen zowel losse Search Netwerk en Display Netwerk campagnes als gecombineerde campagnes opgezet worden. Maar wat zijn de voor- en nadelen van beide netwerken?

Adverteren in Google

Adverteren via het Search Netwerk

Adverteren via het Search Netwerk is de meest gebruikte vorm van pay-per-click (PPC). De advertenties richten zich op actieve zoekers, die op dat moment daadwerkelijk naar iets op zoek zijn. Dat maakt de advertenties erg effectief, waardoor het aantal conversies doorgaans hoger ligt dan bij Display advertenties.

Er zijn twee redenen in het bijzonder om de voorkeur te geven aan het Search Netwerk boven het Display Netwerk:

  1. Je budget. Uiteindelijk dienen de advertenties je iets op te leveren. Als je budget beperkt is kun je daarom beter kiezen voor het netwerk dat je meer conversies zal gaan opleveren.
  2. Je verkoopt een product of levert een dienst waar een bepaalde acute noodzaak aan verbonden zit. Zodra deze noodzaak zich voordoet zal de persoon naar een oplossing zoeken. Via het Search Netwerk kan jouw advertentie direct zichtbaar zijn in een dergelijk geval. Het netwerk bereikt de ‘actieve zoeker’ immers sneller.
Display adverteren

Adverteren via het Display Netwerk

Naast de actieve zoeker is er natuurlijk ook de gewone internetgebruiker, die zijn alledaagse dingen op het internet aan het doen is. Denk aan informatie zoeken, rondlezen, blogs en filmpjes bekijken. Die persoon hoeft daarbij niet per se van Google gebruik te maken. Het Display Netwerk maakt het mogelijk je advertenties toch aan deze personen te laten zien.

Adverteren via het Display Netwerk biedt diverse voordelen ten opzichte van het Search Netwerk:

  1. Je naamsbekendheid en de online zichtbaarheid van je merk of bedrijf vergroten. Internetgebruikers komen je bedrijfsnaam, product of aangeboden dienst, logo en huisstijl vaker tegen. Dit zorgt op den duur voor herkenning.
  2. Remarketing (of retargeting). Wanneer een verkooptraject langer duurt of mensen hun bestelling via je webshop hebben afgekapt, kun je via het Display Netwerk hen opnieuw benaderen. Je advertentie wordt dan specifiek getoond aan personen die al eerder op je website geweest zijn. Zo zorg je dat deze personen jouw dienst of product in gedachte houden. Remarketing zorgt over het algemeen voor een hoger conversiepercentage.
  3. Visuele ondersteuning. Advertenties via het Display Netwerk kunnen ondersteund worden door afbeeldingen, flash of video’s. Wanneer je over interessante afbeeldingen of video’s beschikt, of een visueel aantrekkelijk product verkoopt, biedt dit een groot voordeel boven advertenties die enkel uit tekst bestaan.

search adverteren of display adverteren tabel
Of je uiteindelijk voor adverteren via het Search Netwerk of het Display Netwerk kiest hangt dus sterk af van je product of dienst. Over het algemeen zal het Search Netwerk altijd een veilige keuze zijn en biedt Display voordelen in specifiekere situaties, zoals remarketing. Ook kan Display een goede aanvulling zijn op Search campagnes om het bereik van je campagne verder uit te breiden.

Mocht budget geen ding zijn, dan kun je beide inzetten. Hoewel Google het mogelijk heeft gemaakt om van Search Netwerk met Display Select (SNDS) gebruik te maken, is het aan te raden de twee als losse campagnes binnen Google Ads op te zetten. Hierdoor kun je gerichter strategische aanpassingen maken. Ook kan je budget beter verdeeld worden en heb je veel meer inzicht in de data. Dat zorgt er weer voor dat je betere optimalisaties kan doorvoeren.

2. Zoekwoorden! Welke zijn juist voor SEA?

Het belang van een goede zoekwoorden analyse

Een goede zoekwoorden analyse is essentieel voor een rendabele Google Ads campagne. Om zoveel mogelijk uit je budget te halen dien je goed onderzoek te doen naar relevante zoekwoorden. Dit zijn immers de zoekopdrachten waarbij jouw advertentie vertoond zal worden.

Het doel van de zoekwoorden analyse is om relevante zoekopdrachten te vinden waar voldoende zoekvolume op zit. Door vervolgens te kijken naar de kosten per klik kun je de balans gaan opmaken qua woorden waar je op wilt gaan adverteren. Voor je advertentie campagne moet je immers op zoektermen gaan bieden die relevant zijn voor jouw dienst of product. Hoe vind je de juiste zoekwoorden waar jij op kunt gaan bieden, zonder dat je budget er doorheen vliegt?

Een goede voorbereiding is key: een lijst met zoekwoorden opstellen

De zoekwoorden analyse begin je door je eerst goed voor te bereiden. Je stelt daarbij een uitgebreide lijst op met alle denkbare, relevante zoektermen en varianten daarop. Kijk daarbij naar:

  1. Alle producten, diensten en merken die je aanbiedt, plus alle varianten op deze woorden die je je kunt bedenken;
  2. Je doelgroep. Leef je in de doelgroep in. Hoe zou iemand die op zoek is naar jouw dienst of product daar naar zoeken?
  3. Wil je lokaal of regionaal gevonden worden? Combineer de zoekterm dan met de plaatsnaam of regio.
  4. Bedenk je ook woorden die bij zoekopdrachten inbegrepen zouden kunnen zitten waar jij juist niet op gevonden wilt worden.
  5. Analyseer de concurrentie. Hoe kan het dat zij wel vindbaar zijn op relevante zoekwoorden en jij niet?

Op basis hiervan kun je binnen de Zoekwoordenplanner tool van Google Ads verder onderzoek gaan doen. Deze tool geeft je suggesties voor zoekwoorden die volgens Google aan de ingevulde zoekterm verwant zijn. Andere gratis opties zijn Ubersuggest en Google Suggest. Binnen deze tools heb je dus de mogelijkheid om nog andere nieuwe zoekwoorden te ontdekken.

De balans opmaken

Vervolgens stel je op basis van al je bevindingen een lijst samen met zoektermen die jij nader wilt gaan onderzoeken. Nadat je deze lijst opgesteld hebt kun je in de Zoekwoordenplanner van Google Ads verdere data onderzoeken, zoals:

  • Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten
  • Concurrentie op de zoekterm
  • Kosten per klik (CPC): bod voor boven aan de pagina (hoog en laag bereik)

Zoekwoordenplanner

Via de Zoekwoordenplanner kun je ook het zoekvolume en de prognoses van specifieke zoekopdrachten bekijken. Daarmee kun je onder meer inzien wat het verwachte aantal conversies op die zoekterm binnen het ingestelde budget is.

Nu je al deze informatie verzameld hebt kun je de balans gaan opmaken. Belangrijke factoren voor de afweging is het zoekvolume op een zoekterm aan de ene kant, en de CPC op die zoekterm aan de andere. Als je een beperkt maandbudget hebt of een maximale CPC wilt aanhouden, kun je beter niet gaan adverteren op duurdere termen. De kans dat je advertentie dan bij de eerste drie getoonde advertenties staat is klein. Ook kunnen advertenties op die zoektermen je budget snel doen slinken, zonder dat dit betekent dat je campagne ook echt rendabel is.

Je campagne verder optimaliseren: zoekwoorden toevoegen of uitsluiten

Je initiële lijst met zoekwoorden is maar een begin. Deze lijst gebruik je om de campagne van start te laten gaan. Het is vervolgens nog zaak om de campagne verder te optimaliseren. Het is verstandig om wekelijks te blijven controleren op welke termen mensen zoeken. Ook kun je in de gaten houden op welke zoektermen jouw advertenties wel en niet goed scoren. Vervolgens kun je zoekwoorden gaan toevoegen en uitsluiten, om zo tot een betere ROAS (Return On Advertising Spend) te komen.

 

3. Slimme campagne of zelf beheren?

Wat is een slimme campagne binnen Google Ads?

Niet ieder bedrijf beschikt over een eigen marketingafdeling of een bureau waar ze de marketing aan hebben uitbesteed. Zo zullen kleine(re) bedrijven de marketing nog vaak zelf oppakken. Echter is daar niet altijd tijd voor, of ontbreekt de kennis. Voor deze partijen heeft Google de ‘slimme campagne’ ontwikkeld.

Door in Google Ads van de slimme campagne optie gebruik te maken laat je het programma je advertentiecampagne geautomatiseerd uitvoeren. Bijna alle aspecten van het adverteren worden door Google Ads zelf opgepakt. Je hoeft enkel de tekst voor de advertentie en eventueel een afbeelding aan te leveren. Daarna heb je er geen omkijken meer naar. Het opzetten, selecteren van zoekwoorden, aanmaken van advertenties en optimaliseren van de resultaten doet Google zelf!

Welke functies heeft de slimme campagne?

Google Ads biedt diverse beschikbare functies aan voor slimme campagnes.

  • Overzicht ‘Campagnes’: De basis van je account, waar je inzicht in het verloop van de campagne krijgt.
  • Kritieke accountmeldingen: Overzicht van belangrijke meldingen of problemen die zich voortdoen.
  • Geverifieerde oproepen: Laat de hoeveelheid oproepen en klikken zien die je campagne oplevert.
  • Kaartacties: Inzicht op het aantal klikken via de weergave van uw bedrijf in Google Maps, en het aantal opgevraagde routebeschrijvingen.
  • Acties op je website bijhouden met Google Analytics: Bekijk of de gemeten resultaten aan de bedrijfsverwachtingen voldoen.
  • Advertentieplanning: Maak een planning met de dagen en tijden waarop je wilt adverteren.

Je advertentiecampagne aan Google overlaten of het zelf doen?

De mogelijkheden tot verdere optimalisaties zijn bij slimme campagnes zeer beperkt. Deze functie is dus alleen aan te bevelen wanneer je wilt adverteren, maar niet over de kennis of tijd beschikt om zelf een campagne op te zetten in Google Ads. De campagne wordt geautomatiseerd opgezet en beheert. Optimaal zal dat nooit zijn.

Door zelf de campagne op te zetten kun je selectiever zijn in de zoekwoorden waarop je adverteert. Je kunt beter rekening houden met je budget en de CPC. Je krijgt meer inzicht in de resultaten en kunt dus ook beter en gerichter optimalisaties doorvoeren. Wie wel over de kennis en tijd beschikt zal dus meer uit een Ads campagne kunnen halen door deze zelf te beheren.

Is jouw website klaar voor online succes?

Vul hier de gratis scan in en ontdek of je het maximale uit je advertenties haalt.

4. Uitsluiten van zoekwoorden

Nauwkeuriger targeten door zoekwoorden uit te sluiten

Aangezien iedere klik op jouw advertentie je geld kost wil je dat de advertenties je doelgroep zo nauwkeurig als mogelijk kunnen bereiken. Om dit targeten verder te verbeteren biedt Google Ads de mogelijkheid om je advertenties van bepaalde zoekwoorden uit te sluiten.

Door middel van deze uitsluitingswoorden bespaar je op onnodige kosten, doordat je advertentie niet wordt weergegeven op zoekopdrachten waar een andere intentie achter zit. Je kunt exacte zoekopdrachten uitsluiten, zoektemen als zinsdeel uitsluiten of ze breed (in hun geheel) uitsluiten.

De juiste uitsluitingswoorden vinden

Stel jij bent een makelaar in Deventer die adverteert op de zoekterm “makelaar Deventer”. Daarmee zul je veelal bezoekers trekken die op zoek zijn naar een makelaar in Deventer. Maar wat nu als iemand benieuwd is of er vacatures als makelaar in Deventer zijn? Of als er een student is die een stage bij een makelaar in Deventer zoekt? Deze mensen behoren niet tot de doelgroep aan wie je wilt adverteren. Om vertoningen aan deze personen uit te sluiten kun je uitsluitingswoorden als vacature(s), salaris of stage toevoegen.

Zo zijn er voor alle zoekwoorden allerlei termen te bedenken die in combinatie met jouw dienst of product kunnen worden ingevoerd, maar niet relevant zijn voor jouw bedrijf. Stel daarom eerst een uitgebreide lijst van deze zoektermen samen. Je kunt daarbij goed gebruik maken van de functie ‘zoektermen weergeven’ in Google Ads. Als je dit op campagneniveau doet krijg je een rapport met alle zoektermen waar jouw advertenties op worden weergegeven. Het is vervolgens een kwestie van deze lijst nalopen en kijken welke zoektermen je aan je uitsluitingslijst wilt toevoegen.

Hoe sluit je woorden uit in Google Ads?

Uitsluitingswoorden kunnen op drie verschillende manieren aan een advertentiegroep of op campagne niveau worden toegevoegd.

  • [Exact] uitsluiten: je advertentie wordt niet weergegeven als de ingevoerde zoekopdracht exact overeenkomt met je uitsluitingswoord. Plaats exacte uitsluitingswoorden tussen hekjes: [uitsluitingswoord]
  • “Woordgroep” uitsluiten: het uitsluitingswoord is hier de zoekterm in een bepaalde volgorde (ofwel de woordgroep). Als de zoekterm in deze volgorde wordt ingevoerd in Google, laat de zoekmachine jouw advertentie niet zien. Dat geldt evenwel als er andere woorden voor of na deze woordgroep staan. De woorden binnen de woordgroep dien je tussen aanhalingstekens (“uitsluitingswoord”) te plaatsen.
  • Breed uitsluiten: Google laat je advertentie niet zien indien:
    • Het uitsluitingswoord deel uitmaakt van de zoekopdracht;
    • Een synoniem van het uitsluitingswoord deel uitmaakt van de zoekopdracht;
    • Een woord dat volgens Google gerelateerd aan het uitsluitingswoord deel uitmaakt van de zoekopdracht;
    • De zoekopdracht op een andere manier relevant is aan het uitsluitingswoord.
  • +Modifier +voor +breed +zoeken: Als je brede zoektermen in je campagne hebt opgenomen kun je deze specifieker maken door hier bepaalde uitsluitingswoorden aan toe te voegen. Als dit uitsluitingswoord (of een sterke variant daarop) in de zoekopdracht voorkomt zal je advertentie niet weergegeven worden. Zorg dat je plusjes (+) voor deze uitsluitingswoorden hebt staan.

Het is aan te raden vooral gebruik te maken van de modifier voor breed zoeken en de mogelijkheid woorden exact uit te sluiten. In tegenstelling tot het breed uitsluiten en uitsluiten van woordgroepen hou je daarmee het heft in eigen hand. Zo kun je gerichter blijven targeten en voorkom je te weinig weergaven door een overdaad aan uitsluitingen vanuit Google zelf.

Stan Gerritsen

Google Ads (SEA) specialist

Onze SEA specialist Stan helpt je graag verder met punten waar je tegenaan loopt. Neem nu contact op om deze te bespreken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

5. Doelen importeren en meten

Inzicht in resultaten door doelen te importeren en meten

Als je een advertentiecampagne wilt optimaliseren is het zaak zoveel als mogelijk data tot je beschikking te hebben. Dit biedt je de mogelijkheid het gedrag van bezoekers die via je advertenties op de website zijn gekomen te analyseren. Mensen naar je website trekken is natuurlijk nog maar stap 1. Het is uiteindelijk de bedoeling dat dit web verkeer tot bestellingen of offerte aanvragen leidt.

De verschillende conversiemogelijkheden waar bezoekers gebruik van dienen te maken zijn in Google Ads in te stellen als doelen. Het kan daarbij onder andere gaan om contactaanvragen via formulieren, bestellingen, offerte aanvragen, het maken van een afspraak via een online module, of het downloaden van een brochure. Door deze doelen in je Google Ads account te importeren vanuit Google Analytics krijg je inzicht in wat je advertentiecampagne je echt oplevert.

Doelen instellen in Google Analytics

Om een nieuw doel aan te maken in Google Analytics dien je op Beheerder te klikken en vervolgens naar ‘weergave’ te gaan. Vanuit daar kun je verder gaan naar ‘Doelen’. Om daar een nieuw doel aan te maken klik je op ‘+ NIEUW DOEL’.

Doelen in Google Ads instellen

Je krijgt vervolgens drie opties.

  1. Doelen uit een sjabloon gebruiken. Met de sjablonen kunnen eenvoudig verschillende doelen worden ingesteld. De sjablonen dienen als hulpmiddel om de doelen zo precies mogelijk in te stellen.
  2. Aangepaste doelen maken. De sjablonenvelden kunnen ook worden aangepast. Daarnaast kan het type voor het doel aangepast worden.
  3. Slimme doelen maken. Deze optie is enkel mogelijk als je account aan de vereisten voldoet. Hierbij worden doelen geautomatiseerd aangemaakt.

Google Ads koppelen met Google Analytics

Om doelen vanuit Google Analytics in Google Ads te kunnen importeren dien je eerst te zorgen dat Ads gekoppeld is aan Analytics. Log daarvoor in bij Google Analytics en ga naar de Beheerder sectie. Daar kies je voor de optie ‘Google Ads koppelen’ in het menu. In het menu dat vervolgens verschijnt krijg je dan de optie je Ads account aan je Analytics account te koppelen.

Doelen importeren in Google Ads vanuit Google Analytics

Om je doelen vanuit Google Analytics naar Google Ads te importeren dien je de volgende stappen te doorlopen.

  1. Log in bij je Google Ads account.
  2. Ga naar de menubalk en klik op de sleutel, om vervolgens op Conversies (onder meting) te klikken.
  3. Je ziet links bovenaan een blauwe cirkel met een plus erin. Klik daarop.
  4. Kies vervolgens voor ‘importeren’ en selecteer ‘Google Analytics’.
  5. Maak je selectie uit de gewenste te importeren doelen.
  6. Importeer de doelen door op ‘importeren en doorgaan’ te klikken.

 

Om daadwerkelijk te zien of je advertenties de gewenste resultaten opleveren is aan te raden om slechts de doelen te importeren die zorgen dat je dit succes kunt meten. Pak dus niet zomaar alle doelen vanuit Google Analytics mee.

 

6. Kwaliteitsscore, de CPC en je Ad ranking

De CPC en advertentie ranking

Adverteren via Google Ads is een betrekkelijk veilige investering, omdat het in zekere zin altijd resultaat oplevert als alles goed staat ingesteld. Doordat de advertentiekosten gebaseerd worden op het aantal klikken dat je advertenties krijgen betaal je alleen als deze advertenties dus ook echt tot meer bezoekers hebben geleid.

De kosten per klik (aangeduid met CPC – cost per click) worden bepaald door verschillende factoren, waaronder:

  • Je maximale CPC, of bod.
  • De kwaliteitsscore van je advertentie.

Deze twee factoren samen bepalen vervolgens je ‘Ad Rank’, de positie die je advertentie wordt toegekend in de zoekresultaten.

Het ingestelde maximale bod als factor geeft het adverteermodel het karakter van een veiling. Dat betekent dat factoren als het zoekvolume, de hoeveelheid concurrentie en de conversiewaarde bepalend zijn voor de CPC op een zoekterm. Je maximum bod is sterk van invloed op je advertentiepositie. Je kunt mikken op een toppositie, waarbij je bij de eerste drie advertenties staat, of op een positie op de eerste pagina. Als andere adverteerders echter hoger bieden dan jij, kan het zijn dat je advertentie onderaan op de eerste pagina geplaatst wordt. Het doel dat jij met je campagne hebt bepaalt welke biedstrategie je moet hanteren.

Wat is de kwaliteitsscore en waarom is deze belangrijk?

Het doel van Google is om de beste en meest relevante websites (en advertenties) voor een zoekterm bovenaan in de resultaten te zetten. Dat geldt voor de organische, niet-betaalde zoekresultaten, maar ook voor betaalde zoekresultaten. Advertenties in Google Ads krijgen daarom een kwaliteitsscore toegediend. Deze score weerspiegelt hoe Google de kwaliteit van jouw advertenties inschat.

De kwaliteitsscore (een cijfer tussen de 1 en 10) komt tot stand door naar de volgende factoren te kijken.

  • De relevantie van de advertentie ten opzichte van de zoekopdracht.
  • De kwaliteit van de pagina waar de advertentie de zoeker naar doorverwijst.
  • De verwachte click-through rate (CTR).

Een hoge score zorgt voor een hogere ranking in de advertenties en lagere CPC’s. Voor een succesvolle advertentiecampagne is het dus zaak op een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore te mikken.

Je kwaliteitsscore verbeteren

Voor de berekening van je kwaliteitsscore staat steeds de relevantie van de advertentie centraal. Op alle mogelijke punten dient een advertentie zo relevant mogelijk te zijn aan de ingevoerde zoektermen en de intentie achter de zoekopdracht. Door de focus, samen met een goede gebruikerservaring op de website, op deze relevantie te leggen zorg je voor een goede kwaliteitsscore.

Een paar tips voor het verbeteren van je relevantie en bestemmingspagina:

  • Zorg dat je advertentie tekstueel in orde is: deze moet het zoekwoord bevatten in de meta titel en tekst zelf. Maak zo mogelijk gebruik van keyword insertion, zodat je advertenties automatisch bijwerkt worden met de ingevoerde zoekopdracht.
  • Plaats een call-to-action in de tekst van je advertentie om lezers aan te sporen door te klikken naar je website.
  • Target je doelgroep beter door uitsluitingswoorden te gebruiken.
  • Kies de meest relevante pagina om als bestemmingspagina in te stellen.
  • Een goede landingspagina houdt bezoekers langer vast, wat een positief effect op je kwaliteitsscore heeft. Dit laat namelijk zien dat je advertentie inderdaad relevant is. Verbeter de bestemmingspagina door:
    • Je website overzichtelijk en navigeerbaar te maken.
    • De pagespeed te verbeteren, zodat de pagina snel laadt.
    • Je website mobielvriendelijk te maken.
    • Goede en relevante content op je landingspagina te hebben.
    • Je landingspagina een goede opmaak (page design) mee te geven, met zowel scanbare tekst, afbeeldingen als call-to-action buttons.
  • Verwijder zoekwoorden uit je campagne die een lage kwaliteitsscore hebben.
  • Begin met een hoog CPC-bod. Hierdoor zorg je voor hogere posities in het begin en dus meer klikken. Dat zorgt weer voor een betere CTR, wat je kwaliteitsscore ten goede komt.
  • Voeg extensies aan je advertenties toe om deze aantrekkelijker te maken.

Gratis website scan

seo specialist

7. Remarketing – wel of niet?

Wat is remarketing?

Wist je dat gemiddeld genomen, over alle branches, het conversiepercentage op 2% tot hoogstens 5% ligt? Dat betekent dat 95% tot 98% van bezoekers op een website terecht komt, maar vervolgens niet tot een conversie overgaat. Daar kunnen natuurlijk verschillende redenen achter zitten. Een van die redenen kan zijn dat de bezoeker wel geïnteresseerd, maar nog niet overtuigd is. Ook kan de bestelling of aanvraag om wat voor reden dan ook worden uitgesteld.

Remarketing (ook wel retargeting genoemd) is een marketing strategie om dit soort bezoekers een extra zetje in de rug te geven om toch op jouw website die bestelling of aanvraag te doen. Het werkt door middel van cookies. Door het plaatsen van een stukje code op de website wordt de bezoeker en zijn gedrag op de website gevolg. Met de opgeslagen informatie kun je vervolgens deze bezoekers met extra advertenties gaan benaderen, nadat ze weer van je website vertrokken zijn. Remarketing is dus het opnieuw onder de aandacht brengen van je dienst of product.

Remarketing

Op welke kanalen kan remarketing ingezet worden?

De extra advertenties die je met remarketing inzet worden weergegeven op andere websites. Het is niet mogelijk om bezoekers opnieuw te benaderen in het Search Netwerk, dat immers alleen op gerichte zoekopdrachten gericht is. Deze advertenties worden daarom getoond door middel van het Display Netwerk, of social media kanalen als Facebook en LinkedIn. Deze advertenties kunnen, in tegenstelling tot tekstadvertenties in het Search Netwerk, visueel versterkt worden.

De voordelen van remarketing

Het grote voordeel van remarketing inzetten is de verhoogde kans op conversies. Er zijn echter meer redenen om van remarketing gebruik te maken.

  • Relevanter en gerichter dan adverteren aan voormalige website bezoekers kan bijna niet.
  • Goedkoop en toch heel effectief.
  • Meer naamsbekendheid: de bezoeker wordt opnieuw met jouw bedrijf of merk blootgesteld. Deze zal hem beter bijblijven.
  • Veel mogelijkheden qua optimalisaties.
  • Grotere kans op conversies. Veel webverkeer is oriënterend van aard. Met remarketing haal je bezoekers terug naar je website.
  • Je kunt zelf aangeven waar je advertenties wel en niet getoond worden.

Wanneer remarketing een goede toevoeging kan zijn

In heel veel gevallen is remarketing een uitstekende toevoeging voor een Google Ads campagne. Mensen kijken veelal eerst rond voor informatie en hakken niet direct de knoop door. Ook in webshops kunnen mensen producten bekijken en zelfs aan hun winkelmandje toevoegen, om toch de website weer te verlaten. Remarketing inzetten zal daarom in het bijzonder effectief zijn als er een overweegproces in de customer journey zit.

Om van remarketing gebruik te kunnen maken moet er wel aan bepaalde eisen worden voldaan, zoals een minimum aan bezoekersaantallen. Voor Display campagnes dien je minimaal 100 actieve bezoekers per maand te hebben. Voor Search campagnes ligt die grens op minimaal 1000 actieve bezoekers per maand. Let er op dat dit het absolute minimum is. Idealiter heb je het vijf of tienvoudige hiervan.

 

8. Vertoningspercentage – waarom is het zo belangrijk?

Wat is het vertoningspercentage?

Het vertoningspercentage is het aantal keer dat jouw advertenties getoond zijn, ten opzichte van het aantal keren dat je advertenties in totaal getoond hadden kunnen worden.

Die formule ziet er als volgt uit: vertoningspercentage = vertoningen / totaal aantal geschikte vertoningen

Het percentage geeft dus aan hoe prominent advertenties weergegeven worden. Het aantal geschikte vertoningen in deze berekening wordt geschat aan de hand van een aantal factoren. Onder meer de targetinstellingen, diverse goedkeuringsstatussen en de kwaliteit van de advertentie worden in de berekening meegenomen.

Het vertoningspercentage kan zowel voor de topposities in Search campagnes berekend worden, als voor absolute topposities van Shopping-advertenties.

Waarom het vertoningspercentage belangrijk is

Bij de berekening van het vertoningspercentage worden alle veilingen meegenomen waar je advertenties aan hebben deelgenomen. Ook wordt gekeken naar de veilingen waar je advertentie aan deel had kunnen nemen. Veilingen waarbij het bod buitenproportioneel zou moeten worden verhoogd worden dus uitgesloten. Op deze manier wordt op een realistische manier berekend wat het aantal vertoningen ten opzichte van het totaal mogelijk aantal vertoningen is.

Het vertoningspercentage geeft dus aan of en in hoeverre je advertenties prominent weergegeven worden. Daarmee kan het gebruikt worden om te kijken of je het bereik zou kunnen vergroten door je max. CPC of budget te verhogen.

Let er overigens op dat bij de berekening van het vertoningspercentage uitgegaan wordt van een schatting van het totaal aantal geschikte vertoningen. Dat kan voor kleine schommelingen zorgen gedurende de gemeten periode betekenen dus niet direct dat er actie moet worden ondernomen.

Kosteloze en vrijblijvende scan

Voldoet jouw website aan de eisen van Google anno 2020?

9. Niet de gewenste resultaten?

Nog een paar tips om het af te leren

  • Doelgroepen toevoegen aan je Display of Search campagne. Tijdens deze campagnes kun je verschillende doelgroepen toevoegen om zo extra data te verzamelen. Zo kun je doelgroepen toevoegen op basis van je eigen Analytics gegevens. Dit maakt het mogelijk onderscheid te maken in het gedrag van nieuwe en bekende bezoekers. Met de beschikbare data kun er ook voor kiezen doelgroepen uit te sluiten, om jouw advertenties gerichter te targeten.
  • Zoekwoorden groeperen. Zoals uitgelegd dienen advertenties zo relevant mogelijk aan de zoekopdracht te zijn. Als je veel verschillende zoekwoorden in een advertentiegroep stopt, is de kans groot dat dit ten koste gaat van je relevantie. Splits je zoekwoorden daarom op in groepen en maak advertenties per groep aan.
  • Blijf naar de cijfers kijken. Door met een objectieve blik naar je campagne te blijven kijken vergroot je de kans op succes. Als je denkt dat je campagne goed staat ingesteld maar de cijfers iets anders zeggen, is het verstandig te gaan experimenteren met aanpassingen. Uiteindelijk gaat het om goede cijfers behalen en niet om wat jij zelf van je opgezette campagne vindt.
  • Begin je campagne met voldoende budget. Het is belangrijk een Google Ads campagne met voldoende budget te beginnen. Juist door in het begin hoger in te zetten kun je beginnen met het verzamelen van de data die nodig is om je campagne verder te optimaliseren.

Je Google Ads campagne bij Best4u Internet Marketing neerleggen

Als je verder nog vragen hebt over het opzetten of beheren van een campagne, of ergens tegenaan loopt, laat het ons dan gerust weten. Als online marketing bureau zijn Google Ads campagnes dagelijkse kost voor ons.

Overweeg ook je gehele campagne bij ons neer te leggen.

  • Advertentie strategie op maat
  • Transparante werkwijze
  • Focus op de ROAS
  • Periodieke updates en evaluaties
  • Vast contactpersoon

Meer weten? Neem dan contact met ons op via 088 000 85 70 of e-mail om een vrijblijvende afspraak met een van onze adviseurs te maken.

Kennis is macht, kennis delen is kracht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Deel dit bericht
Michiel

Over Michiel

Studeerde af in het strafrecht, maar inmiddels al een paar jaar werkzaam als content marketeer. Is nooit uitgeleerd en wil altijd alles weten.

Vraag nu een website scan aan!

8.6/10

Full starFull starFull starFull starHalf star
Meer referenties
The Feedback Company

Onze 175 beoordelingen

8.6Full starFull starFull starFull starHalf star

Vraag onze SEA whitepaper aan!

9 onmisbare tips voor Google Ads

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.