Clubhouse, waar komt de populariteit vandaan?

3 maanden geledenLeestijd 5 minuten

Clubhouse is een app met miljoenen gebruikers waar je live met anderen gesprekken kan voeren en dus kan luisteren. Clubhouse wordt het meest ingezet voor live podcasts of als een socialmedia kanaal. Als je in bezit bent van de app kan je kiezen uit verschillende rooms met allerlei onderwerpen. Online marketing is ook een thema waar veel over gepraat wordt op Clubhouse. Wellicht kan je Clubhouse wel op een bepaalde manier in je online marketing strategie verwerken. Heel simpel gezegd is clubhouse dus alleen groepsbellen zonder video. Hoe kan dit zo populair zijn geworden?

Clubhouse, waar komt de populariteit vandaan?
Best4u Internet Marketing B.V. » Social media » Clubhouse, waar komt de populariteit vandaan?

Beperkte registraties door ‘invites’

In het begin was Clubhouse vrij kleinschalig. Deze kleine groep komt vooral uit Silicon Valley zijn technische kant. Dit deden ze omdat ze het aantal servers dat ze gebruikten kleinschalig wilden houden. Door het aantal gebruikers dat groeide door de verstuurde invites moesten ze snel opschalen. Met de nieuw geïntroduceerde mogelijkheid tot uitdelen van invites, een uitnodiging tot de app, groeide het gebruikersaantal sterk. Deze invite only manier van opschalen speelt ook meteen mee met de marketing. Doordat je deze invite moet ontvangen is er een vorm van schaarste. Heel veel mensen willen, maar nog niet iedereen heeft te toegang. Invites zijn zelfs voor geld verkocht omdat het zo gewild was.

Influencers op Clubhouse

We kennen allemaal Elon Musk wel, de eigenaar van Tesla, SpaceX en voorheen ook Zip2 en PayPal. Hij is ook erg bekend van zijn bijzondere tweets, die veel platformen en andere dingen in hele korte tijd heel populair laten worden. Dit is precies wat er ook met Clubhouse gebeurde. Hij kwam ook een gesprek voeren op de app en hij kwam al heel snel aan het maximumaantal luisteraars. Ook bij Nederlandse influencers is het populair. Zo zat Bas Smit ook iedere dag op Clubhouse te praten over onder andere zijn succesvolle ondernemingen. Bas heeft 850.000 volgers op Instagram, dus hij nam ook een grote groep volgers met zich mee naar de app.

De populariteit neemt af en de concurrentie neemt toe

In februari waren er bijna 10 miljoen downloads en in maart nog maar 2,7 miljoen. Dit komt omdat het in januari/februari echt een hype was, maar ook door de toenemende concurrentie. Zo is twitter een tijdje terug gestart met Spaces, dat ook een platform voor live audiogesprekken is. Ook Facebook is inmiddels bezig met de ontwikkeling van een concurrerend platform.

Kennis is macht, kennis delen is kracht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Deel dit bericht
seo check

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?

Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!

  • Hidden
  • Hidden

Gratis SEO handboek: Scoren in Google!

Wil jij betere posities in Google, meer website bezoekers en meer aanvragen of bestellingen?

Download het e-book