Hoe maak je een concurrentieanalyse

2 jaar geledenLeestijd 5 minuten
it's all about you
Best4u Internet Marketing B.V. » SEO » Hoe maak je een concurrentieanalyse

Een concurrentieanalyse geeft je inzicht in het SEO gebruik van je concurrenten. Met een goede analyse kan je tevens de sterkte, zwakten en kansen en bedreigingen onder ogen krijgen. Op deze wijze kan je sterke punten van je concurrentie implementeren en inspelen op de zwakten.

Zijn het professionals waarmee je te maken hebt, hebben ze alleen de basis geoptimaliseerd of is er helemaal geen optimalisatie uitgevoerd. Op deze manier kan je bepalen of het verstandig is om op een bepaald keyword te focussen of dat je toch je vizier richt op een andere zoekterm.

Keyword analyse

Bij de analyse van de concurrentie is het verstandig om te beginnen bij het kijken naar de gekozen zoekwoorden van jouw concurrenten. Deze zoekwoorden kan je gebruiken in je eigen zoekwoordenanalyse. Op deze wijze kan je zoekwoorden tegenkomen waaraan je zelf nog niet gedacht had. Controleer hierbij altijd het zoekvolume en de concurrentie. In het artikel, hoe maak je een zoekwoordenonderzoek is hier meer over uitgelegd.

Content analyse

Bij het analyseren van de content van je concurrent kan je alle informatie gebruiken om jouw website sterker en beter te maken. Je kan letten op de volgende aspecten:

  • Welke onderwerpen worden behandeld? Zijn deze onderwerpen ook relevant voor jou?
  • Hoe is de opmaak van de tekst? Op welke wijze worden de teksten geschreven (u/jij)? Worden de titels, headers en teksten geoptimaliseerd?
  • Hoeveel pagina’s bevat de website? Welke pagina’s zouden ook interessant voor jouw website kunnen zijn? Je kan hiervoor het beste in de sitemap kijken. Hier vind je een overzicht van alle pagina’s van een website.

Link analyse

Wanneer je op zoek bent om je linkprofiel te versterken, kan je altijd eerst kijken naar het linkprofiel van je concurrent. Over welke links beschikken zij die waardevol voor jou kunnen zijn? Bij waardevolle links kan je gelijk kijken of het mogelijk is of jij daar ook een link kan bemachtigen. Op deze manier bespaar je jezelf veel tijd bij het zoeken naar waardevolle links. Tijdens het analyseren van het linkprofiel van je concurrent kan je gebruik maken van Majestic of de Moz link explorer.

Kennis is macht, kennis delen is kracht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Deel dit bericht
Vraag nu een website scan aan!

8.6/10

Full starFull starFull starFull starHalf star
Meer referenties
The Feedback Company

Onze 178 beoordelingen

8.6Full starFull starFull starFull starHalf star

Hoger in Google, meer bezoekers en meer klanten?

Vul hier de website scan in en ontdek of je website/webshop klaar is voor online succes!