Mobielvriendelijkheid van je website
Hoe mobielvriendelijk is jouw website?

Vul hier de gratis scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes.

Full starFull starFull starFull starHalf star
8.6/10

Op basis van 162 beoordelingen het meest klantgerichte internet marketing bureau bij Feedback Company

Mobielvriendelijkheid van je website

>> Gepost op: 29 oktober, 2019 in E-commerce, Google, Mobiel, Ondernemen, Trends

Mobielvriendelijkheid van je website

en hoe jij je mobiele conversiepercentage kunt verhogen

Het is een mooie, zonnige zaterdagmiddag en je pakt de fiets om even de stad in te gaan. Kopje koffie drinken, boodschapje doen, even wat nieuwe kleren kijken, dat soort dingen. Het is 10 minuten fietsen, maar vlak voor aankomst slaat het noodlot toe: een lekke band.

Wat is op dat moment je eerste natuurlijke instinct, ontstaan na een miljoenen jaren durende evolutie? Inderdaad, je mobiel erbij pakken om de dichtstbijzijnde fietsenmaker te zoeken.

Alles is tegenwoordig online via de mobiele telefoon te vinden. Dat betekent als ondernemer dat de mobielvriendelijkheid van je website tiptop in orde moet zijn. Want stel je website werkt niet goed op mobiel. Dan drukt de bezoeker je gewoon weer weg, om verder te zoeken naar een website die wel lekker loopt. Het is dus erg belangrijk om je mobiele website goed in te richten, zodat je er het meeste uit weet te halen. Om je daarbij op weg te helpen geven we je in deze blogpost enkele tips.

“4 conversiegerichte tips 4 you. Haal het meeste uit je mobiele website.”

Mobile first: mobielvriendelijkheid en Google

Iedereen heeft tegenwoordig een mobiel. Wie online snel iets wil opzoeken zal daar vandaag de dag dus ook snel de mobiel voor pakken. Deze ontwikkeling is ook door Google erkend. Het algoritme van de zoekmachine is daarom zo aangepast dat de mobiele en desktop versie van een website beide zelfstandig beoordeeld worden.

Mobiele websites hebben dus hun eigen regels om goed te scoren. Een van de regels voor mobielvriendelijkheid is de gebruiksvriendelijkheid. Google houdt van gebruiksvriendelijke websites. Vanuit een online marketing standpunt bezien wil je jouw website of webshop dus goed voor mobiele gebruikers optimaliseren. De mobiele versie zal bij een goede vindbaarheid immers veel bezoekers trekken.

Een hoger conversiepercentage voor je mobiele website

Het is leuk als mensen op je website terecht komen omdat je goed vindbaar bent. Het is niet leuk als ze vervolgens snel weer vertrokken zijn omdat je mobiele website niet goed in elkaar zit. Om meer uit je website te halen kun je diverse aspecten optimaliseren die voor een grotere mobielvriendelijkheid en dus meer conversies moeten zorgen. We noemen het een conversie als een bezoeker op je website overgaat tot een bepaalde actie, zoals contact opnemen of het plaatsen van een bestelling.

4 conversiegerichte tips voor mobiele gebruikers

Tip #1: Je laadsnelheid moet optimaal zijn

Alles moet tegenwoordig ‘snel, snel, snel’ gaan. Wanneer een bezoeker voor zijn gevoel te lang moet wachten tot de website geladen is, drukt ‘ie gewoon weer weg. Want wachten vinden we niet leuk, en misschien laadt een andere website wel gewoon lekker snel. De laadsnelheid van je website weegt dan ook zwaar voor Google, zeker als het om mobiele websites gaat.

Tip #2: Zorg dat je website of webshop ‘responsive’ is

Het scherm van een mobiele telefoon is natuurlijk veel kleiner dan die van een laptop of computer. Ook is het mobiele scherm vooral lang, waar een gewoon beeldscherm breed is. Simpelweg de desktop versie van je website omlaag schalen werkt dus niet voor mobiele gebruikers. Als een website ‘responsive’ (of responsief) is betekent dit dat de website op allerlei verschillende apparaten een optimale gebruikservaring heeft. Je website of webshop wordt daarmee dus ook op mobiel mooi weergegeven.

Tip #3: Maak mobiel navigeren zo makkelijk mogelijk

Oke, dus de bezoeker is blijven hangen omdat je website snel laadt en deze er wegens een responsive webdesign ook goed op mobiel uit ziet. Hij moet echter ook makkelijk de website door kunnen spitten, om te vinden waar hij naar op zoek is. Dit aspect optimaliseer je door je mobiele website zo te ontwerpen dat mobiel navigeren makkelijk is.

Daarbij moet rekening gehouden worden met de ligging van de mobiel in de hand van de gemiddelde gebruiker. Het apparaat ligt in de hand, waarbij het aan de onderkant vastgehouden wordt. Met de duim wordt vervolgens door de website genavigeerd.

Tip #4: Houd het conversieproces eenvoudig

Uiteindelijk wil je iets aan je website bezoekers overhouden. Bezoekers dienen dus tot een actie over te gaan, zoals contact opnemen, het plaatsen van een bestelling of het doen van een aanvraag. Idealiter maak je het conversieproces dus zo makkelijk mogelijk voor de bezoeker. Denk daarbij aan ‘call-to-action’ buttons binnen het duim gebied en korte contactformulieren. Hoe makkelijker je het maakt, hoe lager de drempel wordt.

Laat je mobiele website testen

Ben je benieuwd hoe mobielvriendelijk jouw website momenteel is? Vraag dan een gratis analyse van je website aan. Met deze scan worden zaken als de responsiviteit en laadsnelheid van je website gemeten.

Wellicht zijn er verbeterpunten te vinden voor mobielvriendelijkheid van je website, maar heb je geen flauw idee hoe je die door moet voeren. Neem in dat geval gerust contact op voor advies. Een van onze internet marketing adviseurs neemt de resultaten van de scan dan met je door.

 

Vraag nu een gratis website scan aan!

8.6/10

Full starFull starFull starFull starHalf star
Meer referenties