Artikel door Anna

Dé 10 online marketing trends van 2021

8 maanden geledenLeestijd 5 minuten

2020 was een zeer bewogen jaar. Een jaar waarin we in een gedeeltelijke lockdown zaten en het online marketing plan dankzij COVID-19 scherp aangepast moet worden. Maar ook het jaar waarin er steeds meer online bestellingen werden geplaatst. De consument zit steeds meer thuis, waardoor hij of zij veel meer tijd heeft om producten en diensten van concurrenten met elkaar te vergelijken. Dit jaar moesten ondernemers creatief zijn en zich aanpassen aan de situatie. Ook volgend jaar – in 2021 – moeten we dealen met de invloed van COVID-19.

Welke online marketing trends passeren in 2021 de revue? We zetten de online marketing trends voor je op een rijtje in deze blog. Pak de pen en het notitieblok er maar bij en schrijf mee.

  1. Snippets e-ve-ry-where
  2. Gebruiksvriendelijkheid
  3. Influencer marketing
  4. Voice search
  5. Zoekintentie
  6. Marketing automation
  7. Investeren in content marketing
  8. Groei van e-commercemarkt
  9. Automatische biedstrategieën
  10. Thing global, act local
Dé 10 online marketing trends van 2021
Best4u Internet Marketing B.V. » Trends » Dé 10 online marketing trends van 2021

Trend 1: Snippets e-ve-ry-where

We trappen de online marketing trends van 2021 af met de featured snippet. Een featured snippet wordt ook wel position zero genoemd en is een speciale sectie bovenaan de zoekresultaten van Google waarin antwoord wordt gegeven op de vraag van een zoeker. Het antwoord op deze vraag haalt Google uit de websites van derden. In 2020 speelden deze snippets al een grote rol, maar naar verwachting worden ze in 2021 nóg vaker vertoond.

Rich snippet voor zoekresultaat seo specialist Best4u

Trend 2: Gebruiksvriendelijkheid

Google is iedere dag weer druk om de weer om het gebruik van de zoekmachine nog beter en gemakkelijker te maken. De algoritmen van Google bepalen welke websites het best bij het zoekwoord passen en bepalen de positie in de zoekresultaten. Naast iedere dag, worden er jaarlijks een aantal grote wijzigingen doorgevoerd in dit algoritme. Voordat 2021 begint wordt een nieuw ‘Page Experience’ algoritme benoemd. Een core-update, dus.

In deze update worden een aantal verschillende elementen meegenomen die Google gebruikt voor het beoordelen van een pagina. Bovendien worden hier de ‘Core web vitals’ aan toegevoegd. Dit zijn elementen die bijdragen aan een goede gebruikservaring.

Trend 3: Influencer marketing

Influencer marketing. Ja, je leest het echt. Merken investeren steeds meer in influencer marketing. Vandaag de dag zijn er influencers in overvloed, voor iedere niche is er wel een influencer te vinden die een bijdrage wil leveren aan de marketing van een bepaald bedrijf of merk. Doordat we tijdens de corona crisis meer thuis zitten en meer uren spenderen op sociale media, is influencer marketing in een stroomversnelling beland. Influencers zorgen op social voor vertrouwen, aankopen door de consument en loyaliteit. Ook in 2021 zet deze trend voort.

social media marketing

Trend 4: Voice Search

Er worden steeds meer spraakgestuurde apparaten gebruikt, zoals de Google Home, Siri en Alexa. De zoekopdrachten worden daardoor langer, maar ook steeds specifieker. Voor het beantwoorden van vragen die gesteld worden middels Voice Search, gebruikt Google featured snippets. Featured snippets verschijnen steeds vaker en Google wil middels deze snippets zo snel mogelijk antwoord geven op de vraag van de zoeker.

Maar hoe zorg je ervoor dat jouw antwoord op die desbetreffende vraag in een snippet bovenaan de zoekresultaten verschijnt? Zorg er ten eerste voor dat een H2 een concrete vraag bevat die in de normale tekst beantwoord wordt. Zet het antwoord recht onder de H2 met de vraag, bijvoorbeeld in de vorm van een lijstje, tabel of grafiek. Begin die vraag met woorden zoals wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Zorg er ten slotte voor dat de alinea met het antwoord slechts 50 woorden lang is en geen witregels bevat.


Trend 5: Zoekintentie

Het wordt in 2021 steeds belangrijker om te ranken op de zoekintentie en de match te vinden in de intentie. Het algoritme herkent de zoekintentie van de zoeker aan de hand van de zoekopdracht. De BERT-update uit 2019 had al een grote invloed, in 2021 doe je er goed aan om de focus nog meer te leggen op het achterhalen van de zoekintentie. Vervolgens stem je de content weer af op te zoekintentie, bijvoorbeeld in de vorm van een stappenplan. En wie weet komt dat stappenplan wel in een featured snippet te staan?

zoekmachine marketing zoekresultaat

Trend 6: Marketing automation

In 2021 wordt online marketing een stuk praktischer én gemakkelijker. Dat is allemaal te danken aan marketing automation, een combinatie van marketingcommunicatie en softwaretechnologie. Hier onder verstaan we het optimaliseren van de customer journey. Maar wat is dan precies het voordeel? Heeft iemand content gedownload via je online kanaal? Dan kan je deze lead geautomatiseerd opvolgen. Zo kun je bijvoorbeeld specifieke mails versturen op het juiste moment, om de consument te triggeren. Wel zo efficiënt, toch?

Trend 7: Investeren in content marketing

De afgelopen jaren werd er veel geïnvesteerd in content marketing, maar dan in de vorm van betaalde advertenties op social media. In 2020 merkten we al dat er op socials veel meer kwalitatieve en duurzame content geplaatst werd die relevant en menselijk is, niet zozeer commercieel. Naar verwachting zet deze trend – mede dankzij het coronavirus en de ongelijkheidsdiscussie – verder door. Je kunt op de social media kanalen dus meer stories, relevante verhalen en kwalitatieve video’s verwachten.

Trend 8: Groei van e-commercemarkt

Sinds de start van de Coronacrisis nemen we een hele sterke groei van de e-commerce waar. In het jaar 2020 vindt er naar verwachting een groei van 12,7% van de Europese e-commercemarkt plaats. Echter is de impact van de COVID-19 pandemie op deze markt volgend jaar pas zichtbaar. Men verwacht dat de groei van de e-commerce in 2021 alleen maar verder doorzet, omdat de beperkingen die zijn ontstaan door de uitbraak van het COVID-19, invloed hebben gehad op het vertrouwen van consumenten en bedrijven. E-commerce werd tijdens de (intelligente) lockdown immers een essentieel onderdeel van het dagelijks leven. Ook in 2021 blijven bedrijven online zakendoen.


Trend 9: Automatische biedstrategieën

Omdat Google de controle zo veel mogelijk in eigen hand wil houden, wordt er steeds meer op automatische biedstrategieën gestuurd. Dit is een biedstrategie die biedingen voor je advertenties automatisch instelt. Hierbij wordt rekening gehouden met de kans dat die advertentie een klik of een conversie krijgt. Zodoende bespaart een marketeer tijd, want de marketeer hoeft de bieding niet meer automatisch te updaten voor zoekwoorden en advertentiegroepen.

Echter heeft de marketeer zelf in dit geval wel minder controle over advertising. Deze verminderde controle wordt ruimschoots goedgemaakt door de tijd die je bespaart. Zo kan de marketeer in de tijd die hij bespaart andere zaken optimaliseren of relevante producten en groepen uitsplitsen.

Trend 10: Think global, act global

We zijn aangekomen bij de laatste van de online marketing trends die wij voorspellen. Door de COVID-19 uitbraak zijn veel lokale ondernemingen getroffen, zowel groot als klein. Think global, act global. Nu men steeds minder met het OV kan reizen en het afgeraden wordt om naar het buitenland af te reizen, speelt lokale afhankelijkheid een steeds grotere rol. Veel consumenten steken lokale ondernemers een hart onder de riem door met allerlei initiatieven te komen. Daarnaast kun je er door je te focussen op de lokale online vindbaarheid ook zelf voor zorgen dat je bedrijf omzet. Wist je dat Google ook al bezig is met het uitrollen van nieuwe lokale functionaliteiten, zodat jouw bedrijf goed vindbaar is voor mensen in de buurt?

Overtuigd van de online marketing trends?

Zo, nu weet je welke online marketing trends in 2021 de revue zullen passeren. Op welke online marketing trends wil jij inspelen? Ga aan de slag, of vraag ons om hulp. Wij weten dankzij jarenlange ervaring uitstekend hoe we een effectieve online marketing strategie bepalen die jou in 2021 meer online succes bezorgt. We vertellen je onder het genot van een (digitaal) kopje koffie graag meer over de mogelijkheden.

Kennis is macht, kennis delen is kracht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Deel dit bericht
Anna

Over Anna

Planten- en kattenfanaat die afgestudeerd is als journaliste, maar haar voorliefde voor de Nederlandse taal graag loslaat op jouw internet marketing campagne.

seo check

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?

Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!

  • Hidden
  • Hidden

Gratis SEO handboek: Scoren in Google!

Wil jij betere posities in Google, meer website bezoekers en meer aanvragen of bestellingen?

Download het e-book