Pinterest advertising: zo werkt het
Haal jij het maximale uit jouw website?
Gratis website
scan!
Full starFull starFull starFull starHalf star
8.4/10

Op basis van 155 beoordelingen het meest klantgerichte internet marketing bureau bij Feedback Company

>> Gepost op: 29 april, 2019 in Social media

Pinterest is het social platform waar de mooiste bruiloften, DIY ideeën, gerestylede woonkamers, compleet nieuwe garderobes en droomtuinen gevangen worden in Pinterest-borden. Op Pinterest droom je weg, doe je inspiratie op en vind je wellicht motivatie om doelen te gaan behalen. Slimme bedrijven zaten daarom al op Pinterest, want leuke outfits, DIY-projecten en interieurtips worden hier in no-time honderden – al dan niet duizenden – keren gedeeld door pinners. Hoe fijn is het dan voor jou als ondernemer dat je sinds april 2019 ook kunt adverteren op Pinterest! Hier lees je alle handige Pinterest tips voor Pinterest advertising. Nieuwsgierig naar andere social media tips? Lees hier tips over Facebook marketing, Facebook advertising en social media marketing.

Waarom adverteren op Pinterest?

Mensen komen op Pinterest om te dromen, ontdekken en doen. Over de hele wereld gebruiken maar liefst 250 miljoen mensen Pinterest om nieuwe ideeën op te doen en daar kun jij met jouw producten of ideeën tussen staan. Via Pinterest kom je als bedrijf nu makkelijker dan ooit in contact met personen die specifieke interesse hebben in jouw producten. Door Pinterest in te zetten, kun je jouw doelgroep volop inspireren door toepassingen en ideeën te delen die passen bij of gaan over jouw producten.

Het gaat hier echt om het inspireren van je doelgroep, zodat zij vervolgens uit zichzelf jouw merk gaan opzoeken, jouw merk onthouden en zelfs een aankoop bij jou doen. Uit het onderzoek ‘Pinterest Path to purchase’ van GfK (VS) blijkt dat 83% van de pinners wel eens iets heeft gekocht nadat ze een pin van het merk hadden gezien.

Voor wie is Pinterest advertising?

De mogelijkheid om te adverteren op Pinterest is hartstikke goed nieuws voor met name bedrijven in de woon-, lifestyle-, food-, sport-, reis- en modebranche. Ook bouwmarkten en andere bedrijven die zelf ‘dingen doen’ stimuleren, kunnen hier perfect hun ideeën in de vorm van DIY-projecten en andere inspiratievormen delen. Maar ook infographics zijn massaal te vinden op dit platform, waardoor Pinterest ook een kanaal is om kennis en tips te delen. Zelfs voor bureaus in marketing, IT en meer is Pinterest daarom een interessant platform. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de vele recepten, huis-tuin-en-keukentips en reisideeën die er te vinden zijn.

Kortom, op een creatieve manier kan ieder bedrijf slim gebruikmaken Pinterest en klanten aanspreken, inspireren en actie laten ondernemen!

Hoe werkt adverteren via Pinterest?

Dan nu het antwoord op de vraag waarvoor je eigenlijk dit artikel met Pinterest tips ging lezen. Hoe zet je nou een campagne op in Pinterest? Volg onderstaande 10 stappen en jij kunt perfect een campagne opzetten met Pinterest advertising.

Stap 1: Een zakelijk account aanmaken

Om te kunnen adverteren op Pinterest heb je een zakelijk account nodig. Je kunt je aanmelden voor een nieuw account of je persoonlijke account upgraden tot zakelijk account. Nu kun je beginnen met het opzetten van advertenties.

Belangrijk: Om straks duidelijk te maken welke content van jouw bedrijf is, moet je direct je website en andere socialmedia-accounts claimen. Dat doe je zo: Voeg de HTML-tag toe in devan het index.html-bestand of upload een HTML-bestand naar de rootmap van je website. Zo komt bij iedere pin duidelijk jouw naam en profielfoto (logo) te staan en wordt jouw merk goed weergegeven.

Stap 2: Je website Pinterest-proof maken

Je website Pinterest-proof maken doe je door de Bewaarknop toe te voegen aan je website. Zo kan iedereen de content van jouw website met één klik bewaren op Pinterest. Andere Pinterest-widgets zoals de Volg-knop en de profielwidget kun je ook toevoegen.

Stap 3: Pinterest-tag plaatsen

Zoals Facebook de Facebook Pixel heeft en LinkedIn de LinkedIn-Tag, heeft Pinterest ook een eigen tag om mee te meten. Super handig, want dankzij dit stukje JavaScript-code heb je meteen inzichtelijk wat mensen (via Pinterest) op jouw website doen.

Stap 4: Betalingsmethoden instellen

Om te kunnen starten met adverteren, moet je eerst een betalingsmethode toevoegen. Je kunt kiezen voor betaling op factuur of met een creditcard.

Stap 5: Je advertentie maken

Het is tijd om je eerste Pinterest-advertentie te maken! Je kunt kiezen uit de volgende formats:

  • Standaard pin;
  • Gesponsorde video – standaardbreedte;
  • Gesponsorde video – maximale breedte;
  • Gesponsorde app pins;
  • Gesponsorde carrousels.

Voor het kiezen van de beste toepassing kun je de specificaties per advertentieformat bekijken. Kies altijd voor hoge kwaliteit foto’s en video’s en let erop dat je feed er vooral zo mooi mogelijk uitziet. Oftewel, pas hetzelfde trucje toe als op Instagram. #staypretty

Stap 6: Je campagnedoelstelling kiezen

Geef aan wat het campagnedoel is door te kiezen uit: merkherkenning, videoweergaven, verkeer of app-installatie. Ga hier voor jezelf na of je wilt dat mensen je merk, producten en/of andere diensten ontdekken of dat ze jouw app of website gaan gebruiken.

Stap 7: Doelgroepen maken

Kies je doelgroep, zodat de juiste mensen je advertenties te zien krijgen. Dit werkt qua targeting ongeveer hetzelfde als bij een Facebook of LinkedIn campagne. Voor het bereiken van mensen die nog niet bekend zijn met je merk, maak je ook hier gebruik van: interesse-, demografische- en trefwoordtargeting. Voeg minimaal 25 trefwoorden toe voor het beste resultaat.

Stap 8: Budget en planning kiezen

Selecteer een begin- en einddatum of ga voor de always-on strategie. Mensen blijven altijd naar nieuwe inspiratie zoeken op Pinterest, dus een lopende advertentie werkt hier perfect. Voeg vervolgens je budget per dag of looptijd in.

Stap 9: Je advertentie maken

Bij stap 5 heb je je advertentie al gemaakt, nu ga je deze toevoegen aan de campagne. Denk daarnaast ook aan het toevoegen van een landingspagina met UTM parameters voor een goede meting van je campagne.

Stap 10: Je campagne online zetten

Check voor de zekerheid nog even of alles goed staat ingesteld en zet dan je campagne live. Nu maar hopen dat jouw advertentie pinteresting genoeg is 😉.

Succes!

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.

Doe nu de gratis website scan!

8.4/10

Full starFull starFull starFull starHalf star
Meer referenties
Contact
Vrijblijvende afspraak maken
Vrijblijvende offerte aanvragen