Artikel door Rozemarijn

Social proof en het belang van reviews in marketing

3 weken geledenLeestijd 5 minuten

Als je op bol.com een product bestelt, kies je dan voor het product dat 20 goede reviews heeft, of hetzelfde product dat maar één review heeft? Als je een streaming service zoekt, sluit je dan een abonnement bij Netflix af, of ga je toch voor een minder bekend platform? En je bent waarschijnlijk sneller geneigd een dienst af te nemen bij een bedrijf dat door een vriend is aanbevolen, dan een bedrijf dat je op Google gevonden hebt, toch?

Om te verkopen, dien je het vertrouwen van de consument in jouw product of dienst te winnen. Er zijn meerdere factoren die een rol spelen bij de betrouwbaarheid. Een daarvan is het concept social proof. In dit artikel gaan we hier wat dieper op in en leggen we uit waarom reviews van groot belang zijn in het koopproces van de klant.

Social proof en het belang van reviews in marketing
Best4u Internet Marketing B.V. » E-commerce » Social proof en het belang van reviews in marketing

Wat is social proof marketing?

Social proof is een psychologisch en sociaal fenomeen. Het verwijst naar het vertrouwen van mensen op de reviews en acties van anderen, om te bepalen of de kwaliteit van een product of dienst goed genoeg is om te voorzien in de behoefte van de klant.

Het idee van social proof marketing is als volgt: een persoon kan overgehaald worden om tot een aankoop over te gaan als degene positieve reacties heeft gezien/gelezen over het product. Alle positieve reacties op jou, je bedrijf of je product laten zien dat hetgeen wat jij verkoopt of levert daadwerkelijk deugt.

Niet vanuit het bedrijf, maar van de klant

Het belangrijkste aspect van social proof is dus vertrouwen wekken. Alleen al de aanwezigheid van social proof maakt een bedrijf betrouwbaarder, omdat het per definitie vanuit de klanten komt en niet vanuit het bedrijf zelf. De klanten verwoorden hun eerlijke mening over het product en/of de webshop. Met social proof profiteer je als bedrijf van externe bevestiging om potentiële klanten mee te beïnvloeden.

Het vertrouwen uitspreken

Doordat andere consumenten hun vertrouwen al hebben uitgesproken over het product via reviews, zal de daadwerkelijke stap naar het kopen gemakkelijker en sneller gaan van de online shopper. De reviews vormen een aanmoediging om dezelfde aankoop te doen. Reviews verzamelen is een mes dat aan twee kanten kan snijden. Negatieve reviews kunnen namelijk het tegenovergestelde bereiken: de lezer aanmoedigen om het product juist niet te kopen.

Bijna alle consumenten lezen de reviews

Dat reviews van belang zijn, wordt ook duidelijk als we de cijfers erbij pakken. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 90% van de consumenten eerst de reviews doornemen voordat ze een aankoop doen. 88% vertrouwt deze reviews net zo goed als persoonlijke aanbevelingen van familie of vrienden.

Je weet wat je te doen staat

Wil jij ook social proof inzetten voor jouw bedrijf of webshop? Je weet wat je te doen staat: zo veel mogelijk reviews verzamelen. Hoe meer positieve beoordelingen, hoe groter het vertrouwen van de klant.

Kennis is macht, kennis delen is kracht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Deel dit bericht
Rozemarijn

Over Rozemarijn

Schreef als klein meisje al korte teksten en belandde via de journalistiek in de online marketingwereld. Zoekt altijd naar de mooiste kostuumdrama’s op Netflix.

Vraag nu een website scan aan!

8.6/10

Full starFull starFull starFull starHalf star
Meer referenties
The Feedback Company

Onze 178 beoordelingen

8.6Full starFull starFull starFull starHalf star

Hoger in Google, meer bezoekers en meer klanten?

Vul hier de website scan in en ontdek of je website/webshop klaar is voor online succes!