Sociale media en b2b communicatie
Haal jij het maximale uit jouw website?
Gratis website
scan!
Full starFull starFull starFull starHalf star
8.6/10

Op basis van 129 beoordelingen het meest klantgerichte internet marketing bureau bij Feedback Company

>> Gepost op: 6 augustus, 2015 in Social media

Natuurlijk weet iedereen inmiddels wat social media is, en wat je er mee kunt doen. Maar hoe kun je als bedrijf andere bedrijven triggeren? Wat kun je als B2B onderneming doen op Facebook of Twitter? Wat heeft jouw bedrijf aan sociale media? Lees verder en wij geven jou antwoorden!

‘de Gun-factor’

Binnen B2B relaties speelt de ‘gun-factor’ een belangrijke rol, daarom is het belangrijk om een brede relatie met je klanten te hebben. Dat kan via social media op een perfecte manier!   Zoals Paul Hughes zei: ‘the quality of our results is determined by the quality of our relationships’.

Veel B2B ondernemers hebben het nog niet door, maar met een goed en effectief gebruik van dit kanaal kun je er bijvoorbeeld al snel achterkomen wat voor netwerk je klant heeft, wat de interesses en behoeften zijn, en natuurlijk of je iets voor hen kunt betekenen! Daar kun je weer makkelijk op inspelen.

Natuurlijk kun je via sociale media ook jouw potentiële klant bereiken, je kunt door jouw content en posts ondernemers triggeren om meer over jouw bedrijf op te zoeken.  Laat zien wat je kunt, wat je doet en wat je kan bereiken voor klanten!

Klantcontact is voor bijna alle B2B ondernemers een belangrijke factor, de bedrijven die veel aandacht krijgen hebben meestal ook een grotere kans op meer klanten. Het is vergelijkbaar met de verkiezingen, een partij die veel in het nieuws is of erg zichtbaar is heeft meer kans op stemmen. Bij ondernemingen werkt dat op een bepaalde manier ook zo! Elke dag bellen of mailen naar een potentiële klant is teveel van het goede, met social media ligt dat héél anders: daar kan je elke dag in de spotlight staan zonder irritant te zijn.

Maar wat zijn jouw voordelen, wat kun jij bereiken?

Interactie met jouw potentiële klant, tweet eens naar bedrijven die openlijk aangeven dat ze ergens naar op zoek zijn, en laat dat product dat ze zoeken nou precies dat gene zijn dat jij kan leveren! Laat potentiële klanten weten dat jij er bent!
Door gebruik van sociale media kan jouw bedrijf ook een beter imago krijgen, laat je eens van je ‘sociale’ kant zien, reageer op je klanten en ook op input die je van klanten krijgt.
Voorbeelden van gebruik

Twitter:  Haak in op onderwerpen die op dat moment in de spotlights staan, beantwoord vragen die gaan over jouw branche en communiceer op een informele manier met (potentiële) klanten. Zit u in de kantoorartikelen branche en ziet u een tweet voorbij komen van een bedrijf dat het kantoor opnieuw gaat inrichten? Durf juist op die momenten een spontane tweet te sturen, nee heb je,  ja kun je krijgen!

Facebook: Misschien nog handiger om op een informele manier contacten op te bouwen, interesseer je in anderen  en nog belangrijker: laat anderen zich in jou interesseren! Het voordeel van Facebook is ook dat je snel door kan hebben wat de behoeftes zijn van jouw (potentiële) klant. Daardoor kun je inspringen op die behoeftes, je kunt profiteren van het feit dat je er makkelijk achter kan komen waar jouw (potentiële) klant mee bezig is.

LinkedIn: Is het iets zakelijkere kanaal, je zult er ook bijna alleen maar professionals of bedrijven vinden. Bedrijven kunnen op een heldere en zakelijke manier aangeven wat ze zoeken, en waar ze zich mee bezig houden.
Ook is het dé perfecte manier om te netwerken, je kunt aangeven wat voor relatie je met een bedrijf of persoon hebt, en via het netwerk dat je creëert door connecties te maken kom je altijd wel potentiële klanten tegen. Als een huidige of oud klant een positieve aanbeveling over jou schrijft kan dat gratis reclame zijn.

Tot slot een voorbeeld:  een bedrijf in Amerika was bezig met het zoeken naar een nieuw telefoon systeem, en tweette  daarover: Shoretel or Avaya? Looking for a new Phone system!  Het bedrijf Avaya heeft daar op ingesprongen door terug te tweeten: “We have some highly trained techs who can help you understand your needs best and help you make an objective decision. Give me a call.”   binnen 2 weken hebben deze 2 bedrijven een deal gesloten voor het bedrag van €250 000! Social media heeft dus werkelijk invloed op jouw sales!

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.
Best4u

Laatste artikelen van Best4u

Doe nu de gratis website scan!

8.6/10

Full starFull starFull starFull starHalf star
Meer referenties
Bel direct: (088) 000 85 70‬