Artikel door Anna

Hoe Google de boel in 2019 omgooide

5 maanden geledenLeestijd 5 minuten

Vroeger zag de Google zoekmachine resultatenpagina (ofwel SERP, Search Engine Result Pages) er nog hetzelfde uit. Dit is door de jaren heen sterk veranderd. Zo zijn de advertenties er gedurende de jaren heel anders uit komen te zien. Ook zijn snippets (fragmenten van een langere tekst) leven in geblazen. Daarnaast worden de uiterlijke verschillen tussen betaalde- en niet betaalde zoekresultaten steeds kleiner.

In 2019 is er op het gebied van de zoekresultaten in Google flink wat veranderd. Google is altijd in verandering, dus de SERP’s ook. In dit artikel bespreken we de 3 grootste updates die in 2019 werden uitgerold. Daarnaast werpen we een blik op de toekomst.

it's all about you
Hoe Google de boel in 2019 omgooide

Pagina met zoekresultaten

De zoekmachine resultatenpagina bevat zowel betaalde als niet-betaalde zoekresultaten. Dit zijn dus de resultaten die de zoekmachine toont wanneer je een bepaald zoekwoord intikt. De zoekresultaten worden op duizend en één verschillende manieren weergegeven.

Bijvoorbeeld als een accordeon, met meerdere vragen onder elkaar. Helemaal bovenaan, of in een kolom aan de zijkant van de zoekmachine resultatenpagina. Met reviews, of zonder. Zonder vermelding van de openingstijden, of juist met. Daarnaast kunnen de zoekresultaten verschillen per gebruiker. Daarover lees je hieronder meer.

Verschillend per gebruiker

Ook wanneer iemand anders op hetzelfde zoekwoord zoekt als jij is de weergave van de zoekopdracht dus anders. Dat werkt als volgt. Zoekmachines proberen de resultaten zo goed mogelijk af te stemmen op de zoeker. Hierdoor zijn de getoonde resultaten per gebruiker verschillend. Ze willen de zoeker immers de beste resultaten bieden. Hierbij wordt onder meer rekening gehouden met de locatie, taalinstellingen en browserhistorie.

Daarnaast veranderen de resultatenpagina’s natuurlijk ook door veranderingen in algoritmes én door updates. Over die updates lees je hieronder meer.

3 grote updates in 2019

Google heeft in 2019 3 grote updates doorgevoerd die veranderingen hebben aangebracht in het algoritme. Deze algoritme-updates van Google hebben impact op de posities van jouw websites in de zoekresultaten.

Volgens online marketeer Twan zijn de Core update (Florida 2), de content update en de BER- update de grootste updates van het jaar 2019. “De BERT-update is zelfs de grootste update van de afgelopen 5 jaar!”

March 2019 Core update

Allereerst bespreken we de ‘March 2019 Core Update’, ook wel ‘Florida 2’ genoemd. “Dit was een ingrijpende update die veel veranderingen in het algoritme teweegbracht”, vertelt Twan. Deze update heeft vooral veel invloed op websites met een onnatuurlijk linkprofiel. Deze Google update focust zich op:

  • Backlinks
  • Autoriteit
  • E-A-T (expertise – authority – trust). De voornaamste verandering binnen deze update zit ‘m in het opnieuw beoordelen van de betrouwbaarheid en autoriteit van een website. Dit gebeurt op basis van het backlinkprofiel en de verschillende waardes van de linkende websites.

June 2019 Content update

Normaal gesproken kondigt Google een update niet aan. Bij de Google Juni 2019 Update was dit echter wel het geval. Deze update beloont de makers van oorspronkelijke content en straft websites met Ctrl C+Ctrl V plakwerk af. Deze update lijkt een nieuwe upgrade van een oudere update die het kopiëren van content tegen ging.

  • Gekopieerde content wordt afgestraft en kwalitatieve content beloond
  • Visuele content. Onder andere video’s worden vaker in de SERP’s getoond en krijgen naast de normale resultaten een prominentere plaats. In de vorm van snippets, maar ook in combinatie met normale resultaten
  • Slechte gebruikersvriendelijkheid en veel advertenties/banners wordt als aanzienlijk slechter gewaardeerd

October 2019 BERT-update

En last but not least: de BERT-update (Bidirectional Encoder Representations from Transformers). Dit is de grootste Google-update in vijf jaar tijd. Google heeft op basis van miljoenen zoekopdrachten allerlei wijzigingen aangebracht. De update zorgt ervoor dat Google de nuances van de menselijke taal beter begrijpt. Dit houdt in dat deze update voornamelijk gericht is op zoekresultaten geformuleerd in natuurlijke taal en zoekresultaten via Voice Search.

Google gaat nóg beter begrijpen waar websites over gaan. Slecht nieuws dus voor keyword-spammers, maar goed nieuws voor websites die relevante content plaatsen. De update is vooralsnog nog niet volledig uitgerold in Nederland. Echter zijn sommige aspecten (waaronder de snippets) al wel terug te vinden. Deze update richt zich op:

  • Relevante en kwalitatieve content zijn cruciaal
  • Informatie die gespecificeerd is voor de gebruiker
  • De BERT-update is van invloed op featured snippets. Dit is een samenvatting van een gebruikersvraag die bovenaan de SERP staat. Google begrijpt beter wat de gedachte is achter een zoekopdracht. Hierdoor kan er middels content en snippets beter antwoord worden gegeven op een vraag van de zoeker.

Veranderende posities

Bovenstaande grote updates kunnen effect hebben op de posities van je website in de SERP’s. Ze kunnen onafhankelijk van de inhoud van de update stijgen of dalen. Ben je in posities gedaald? Bah, vervelend. Bekijk de inhoud van de update en probeer de schade zo veel mogelijk te herstellen.

Het is helaas niet zo 1,2, 3 gefixt. Wij helpen je graag verder met het herstellen van je posities. Hierbij staan de pijlers kwalitatieve content, techniek en autoriteit centraal.

Blik op de toekomst

Online marketeer Twan werpt een blik op de toekomst. Volgens hem gaat er door de jaren heen nog veel veranderen.

Directe vertoningen

“Ik denk dat Google steeds meer taken gaat overnemen en direct toont binnen SERP’s. Enerzijds middels snippets, anderzijds via aanpassingen van de zoekresultaten.” Maar ook middels data, afbeeldingen, prijzen, kortingen, reviews en informatie. “Optimaliseer jouw pagina’s voor snippets, want dit gaat een grotere rol spelen in de nabije toekomst.”

Autoriteit en content

Volgens hem worden autoriteit en content ook steeds belangrijker. “Zorg op het gebied van autoriteit dat je een compleet en natuurlijk backlinkprofiel hebt. Een backlinkprofiel waar trustflow en citationflow niet te ver uit elkaar liggen.”

Daarnaast is het key dat je gelijkmatig backlinks verzamelt op landingspagina’s en op de homepage om het evenwicht te behouden. “Enkel linkbuilding op één landingspagina is verleden tijd.” En de content? Zorg ervoor dat de content op waarheid gebaseerd is, aansluit op de informatiebehoefte van de klant en niet te veel ingericht is met verkooppraat.Je hoeft niet te praten als Brugman om online succes te hebben.

Stijgen in positie?

Wil jij in 2020 fris starten met uitstekende resultaten in zoekmachines in Google? Dan is in zee gaan met een professioneel online marketing bureau een goede zet. Zonder SEO en SEA blijven de posities zoals ze zijn. En in het algemeen geldt: stilstand is achteruitgang!

Neem gerust contact op. Een van onze internet marketing adviseurs komt graag vrijblijvend langs om je te adviseren. En voor een lekker bakkie koffie, natuurlijk 😉

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kennis is macht, kennis delen is kracht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Deel dit bericht
Anna

Over Anna

Planten- en kattenfanaat die afgestudeerd is als journaliste, maar haar voorliefde voor de Nederlandse taal graag loslaat op jouw internet marketing campagne.

Vraag nu een gratis website scan aan!

8.6/10

Full starFull starFull starFull starHalf star
Meer referenties
The Feedback Company

Onze 173 beoordelingen

8.6Full starFull starFull starFull starHalf star

Vraag onze SEA whitepaper aan!

9 onmisbare tips voor Google Ads

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.