Wat is e-commerce?
Haal jij het maximale uit jouw website?
Gratis website
scan!
Full starFull starFull starFull starHalf star
8.4/10

Op basis van 152 beoordelingen het meest klantgerichte internet marketing bureau bij Feedback Company

>> Gepost op: 16 januari, 2019 in E-commerce, Ondernemen

Wanneer je denkt aan e-commerce zal je vooral denken aan het kopen van producten op internet. Hiermee zit je grotendeels goed, echter, komt er veel meer bij deze term kijken. De e in e-commerce staat, net als in e-book en e-mail voor elektronisch, waardoor e-commerce zich dus laat vertalen als elektronische handel. Het begrip e-commerce houdt dus alle online informatievergaring, -deling en transacties in.

In 1994 in Philadelphia werd voor het eerst een online transactie gedaan voor een bedrag van $12,48 plus verzendkosten. Dit kleine bedrag is niets in vergelijking met de bedragen die er hedendaags omgaan in de online handel. Jaarlijks groeit de sector met 23% gemiddeld en met online verkopen wereldwijd van $ 1,83 biljoen. En dat is alleen nog maar de retail sector.

Deze groei is dus enorm en verwacht wordt, dat dit de komende jaren alleen nog maar verder zal stijgen. Daarom is het ook zo interessant om hier niet achterop te raken. Zorg dus dat je goed voorbereid bent en een goede e-commerce strategie hebt.

Type e-commerce bedrijven

Je kan e-commerce bedrijven op verschillende manieren classificeren. In deze blog bekijken we de classificering op basis van het soort product, het soort klantcontact en op basis van waar de handel plaatst vindt.

E-commerce op basis van producttype

Producten kunnen online ingedeeld worden in drie verschillende groepen. Fysieke producten, service producten en digitale producten. Onderstaand geven we een uitleg met daarnaast ook enkele voorbeelden.

Fysieke producten

Dit kunnen ook wel de typische online retailers genoemd worden. Ze kunnen verschillende soorten producten verkopen zoals kleding, elektronica, huis tuin en keuken producten of cadeaushops. Dit zijn producten die ook in een fysieke winkel gekocht zouden kunnen worden. Veel van deze online shops zijn ook begonnen als fysieke winkel. Hierbij kan je denken aan Intertoys, H&M (zoals getoond hieronder in de afbeelding) of Mediamarkt. Na aankoop van het product online wordt vaak het product per post verstuurd naar de klant.

Service gerichte e-commerce

Naast de fysieke producten bestaan er ook service gerichte producten, oftewel diensten. Diensten zijn ontastbaar en worden vaak geleverd als een toevoegende waarde. Voorbeelden hiervan zijn consultancy bedrijven, cursussen en freelancers. Het koopproces kan bij service gerichte websites verschillen. Zo kan het zijn dat een bedrijf dat een dienst wil inkopen eerst een bericht moet plaatsen op de website zoals op veel freelance websites gebeurd zoals Fiverr, Yellow of Upwork. Een andere manier is dat je eerst in contact moet komen met het bedrijf. Je dient een verzoek in waarna een consultant langs komt en een oplossing op maat maakt voor de klant.

Digitale producten

E-commerce is natuurlijk digitaal gericht, daarom is het ook niet gek dat de derde categorie ingericht is voor digitale producten. Hierbij kan je denken aan e-books, software, online cursussen, grafische producten en virtuele producten zoals websites.
Een voorbeeld hiervan is natuurlijk Best4u Internet Marketing dat SEO optimalisatie, website ontwikkeling en zoekmachine adverteren aanbied. Daarnaast kan je ook denken aan bedrijven als Shutterstock dat online foto’s aanbiedt of Slack.

Klantcontact

Zoals hierboven uitgelegd kunnen e-commerce bedrijven worden opgedeeld in het soorten online contact dat er is. Om producten of diensten te verkopen dienen er altijd minstens 2 partijen te zijn. Het meest voorkomende is het bedrijf en de consument. Echter zijn er vele andere mogelijkheden. We behandelen er drie.

B2C – Business to consumer (B2C)

Bij business to consumer e-commerce zijn er transacties tussen het bedrijf en de consument. Het bedrijf verkoopt in deze vorm van e-commerce haar producten aan de eind gebruiker. Goede voorbeelden van B2C e-commerce bedrijven zijn Ikea en Walmart.

B2B – Business to Business

Zoals de naam al zegt richt een bedrijf in de B2B e-commerce zich op andere bedrijven. Hierbij kan je denken aan bedrijven die andere bedrijven inschakelen voor consultancy opdrachten of het outsourcen van enkele taken.

C2C – Consumer to consumer

Tot slot is er nog de consumer to consumer markt. Dit komt voor op websites als Ebay. Een Nederlands voorbeeld hiervan is, uiteraard, Marktplaats.

Waar vindt e-commerce plaats

Uiteraard vind e-commerce online plaats, zoals de naam al zegt. Echter zit er wel degelijk variatie in waar exact dit gebeurt.

Online winkels

Een online winkel is de meest voorkomende vorm van e-commerce. Er zit echter wel een groot verschil in het CMS (de software die de website draait) die gebruikt wordt. In de top miljoen websites die geanalyseerd zijn wordt door 22% WooCommerce gebruikt. WooCommerce is een onderdeel van WordPress, het CMS dat ook door Best4u gebruikt wordt om websites te bouwen. Daarnaast zijn Shopify en Magento grote spelers zoals te zien is in onderstaande diagram.

Voorbeelden van online winkels zijn er in overvloed. Inmiddels hebben bijna alle fysieke winkels namelijk wel hun kanalen uitbereid naar online shops.

Online marktplaatsen

Naast de traditionele markt is online ook een variant te vinden. Websites die faciliteren bij het verkopen van je producten online. Veelal wordt hier C2C e-commerce gevoerd, echter is het ook mogelijk dat bedrijven hun producten of diensten online verkopen op deze platformen. De bekendste voorbeelden wereldwijd hiervan zijn Amazon, Ebay en Alibaba, en in Nederland natuurlijk Marktplaats.nl. Ook kan je hierbij denken aan freelance platform Yellow die aanbod en vraag bij elkaar brengt.

Social media

Een derde mogelijkheid waar je misschien niet snel aan denkt bij e-commerce, maar welke zeker verstandig is om in de gaten te houden is social media. Zo heeft Facebook inmiddels al een complete marktplaats geïntegreerd waarin jij je producten kan verkopen. Daarnaast, zoals in het begin is beschreven, is e-commerce niet alleen het verkopen van producten maar het hele proces van handel. Dus ook de promotie valt hieronder, waarvoor social media veelvuldig gebruikt wordt.

Voer een e-commerce strategie

Het is uiteraard belangrijk dat je weet waar je mee bezig bent. Ontwikkel daarom een goede strategie voor jouw e-commerce platform. Online kom je gemakkelijk in contact met je doelgroep en liggen er vele mogelijkheden, mits je dus een juiste strategie en tactiek hanteert. Wil je hier hulp bij? Best4u Internet Marketing heeft jarenlange ervaring in het uitzetten van online strategieën en het uitvoeren van SEO, SEA en social media campagnes. Wil je meer weten? Stuur ons dan snel een bericht via het contactformulier of bel ons op. 088 000 8570

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.

Doe nu de gratis website scan!

8.4/10

Full starFull starFull starFull starHalf star
Meer referenties
Vrijblijvende afspraak maken
mail@best4u-internetmarketing.nl
Vrijblijfende offerte aanvragen
(088) 000 85 70