Wat is een conversieratio?

Bel nu naar (088) 000 85 70 (088) 000 85 70

>> Gepost op: 18 May, 2018 in Algemeen, E-commerce, SEO

google-analytics

Het conversieratio, ook wel conversiepercentage genoemd, is één meest gebruikte cijfers om het succes van websites en webshops uit te drukken. Maar wat is een conversieratio eigenlijk? Welk conversieratio is gemiddeld? En wat zegt het nu echt over de effectiviteit van jouw website? In dit artikel lees je het allemaal!

Alleen veel websitebezoekers is niet genoeg!

Om het begrip conversieratio goed uit te kunnen leggen, leggen we je eerst uit wat conversie betekent. Conversie is gebaseerd op de gedachte dat alleen websitebezoekers hebben, niet genoeg is. Als ondernemer wil dat deze bezoekers ook daadwerkelijk doen wat jij wilt dat ze doen. Of dat dan de aanschaf van een product, een inschrijving voor de nieuwsbrief, het bekijken van een video of een contactaanvraag betreft, maakt niet uit. Het is allemaal conversie.

Het conversieratio

Nu duidelijk is wat conversie precies is, gaan we dieper in op het begrip conversieratio. Het conversatieratio is eigenlijk niet meer dan het percentage bezoekers op je website dat overgaat tot het gewenste conversiedoel. De conversieratio wordt ook wel het KPI (key performance index) voor webshops genoemd. Deze ratio beschrijft immers in hoeverre oriënterende bezoekers op jouw website daadwerkelijk een kopende klant worden.

Vele factoren van invloed op conversieratio

Via Google Analytics kun je eenvoudig je conversieratio monitoren. Als ondernemer wil je natuurlijk graag weten of jouw webshop of website een beetje goed presteert ten opzichte van concurrenten. Maar welk conversieratio is gemiddeld? Helaas is hier geen eenduidig antwoord op te geven. Zo heeft iedere markt een andere dynamiek. Vliegtickets of kleding wordt gemakkelijker online gekocht dan keukens. En in de business-to-business markt is een conversie meestal geen aankoop, maar een contactaanvraag of afspraak. Ook zijn de naamsbekendheid van je website en de acties van concurrenten van invloed op het conversieratio.

Is mijn conversieratio gemiddeld?

Zijn er dan wel richtlijnen over een gemiddeld conversatieratio? Ja, die zijn er zeker. Het gemiddelde conversatieratio van webwinkels ligt grofweg tussen de 1,5% en 2%. Bij kleine, startende webshops ligt het conversieratio vaak wat lager, terwijl grote, bekende merken een stuk hoger scoren. Het is dus niet gemakkelijk om te bepalen of je conversieratio ‘gemiddeld’ of ‘goed’ is. Er zijn veel factoren van invloed en de conversie is vaak niet constant.

Feit is dat je je vooral niet blind moet staren op de ‘gemiddelde’ cijfers, en dat je moet blijven investeren in het verhogen het conversieratio van jouw website of webshop!

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.
Best4u

Laatste artikelen van Best4u

Doe nu de gratis website scan!

8.7/10

✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪8,6 van 10 op basis van 126 beoordelingen bij Feedback Company
Recente beoordelingen✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪BlindeerkoningDe samenwerking met Best4u Internet Marketing was erg prettig. Ondanks veel roulatie in projectleiders en soms wat miscommunicatie, was het uiteindelijke resultaat erg positief.✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪Prominent OnlineOp het gebied van online marketing naar tevredenheid samengewerkt aan diverse projecten. Goede communicatie en fijn contact.✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪Dakgoot winkelDuidelijke manier van projectomschrijving waardoor we goed afgebakende campagnes opzetten. ✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪Kids voor KinderenZe zijn heel pro-actief, en denken met je mee. We spreken wat af met de internet marketeer, ze doen het meteen, en er is meteen resultaat en een snelle terugkoppeling. ✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪Zonnepanelen XtraAls ik naar de resultaten kijk die we nu boeken dan merk ik duidelijk een verschil. Voordat we met internet marketing begonnen werkten we met leads. In de tijd dat we met internet marketing zijn gestart zijn onze aanvragen met 350% gegroeid. ✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪Jemako De communicatie met Best4u is erg goed en de resultaten zijn ook goed. Je kan horen dat ze weten waar ze het over hebben, en veel kennis hebben. ✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪Velthuizen AdvocatenMijn ervaring met Best4u is heel goed. Ik ben met name tevreden over de communicatie, zowel per e-mail als telefonisch. Er wordt altijd snel actie ondernomen op de vragen die ik stel. ✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪038 WoningontruimingErg goed contact, ze regelen alles vrij snel, natuurlijk kunnen bepaalde dingen niet zo snel als ik zelf wil, maar in principe is alles vrij snel geregeld. ✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪Candeas ThuiszorgDe service van Best4u is erg snel, ik ben er blij mee. Ik geef Best4u dan ook een 8 als beoordeling!✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪Advies Bij SchuldenBest4u heeft drie websites van ons in beheer waarvan de derde nog ontwikkeld wordt. Ook doen ze de internet marketing voor ons. De resultaten zijn goed, de communicatie is fijn, er wordt snel gereageerd als ik vragen heb en er is veel ruimte voor overleg. Het contact met de medewerkers is erg leuk!
Feedback Company
BuySmart veilig kopen

✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪8,6 van 10 op basis van 126 beoordelingen bij Feedback Company
Meer referenties
Bel direct: (088) 000 85 70‬