Het conversieratio, ook wel conversiepercentage genoemd, is één meest gebruikte cijfers om het succes van websites en webshops uit te drukken. Maar wat is een conversieratio eigenlijk? Welk conversieratio is gemiddeld? En wat zegt het nu echt over de effectiviteit van jouw website? In dit artikel lees je het allemaal!
Alleen veel websitebezoekers is niet genoeg!
Om het begrip conversieratio goed uit te kunnen leggen, leggen we je eerst uit wat conversie betekent. Conversie is gebaseerd op de gedachte dat alleen websitebezoekers hebben, niet genoeg is. Als ondernemer wil dat deze bezoekers ook daadwerkelijk doen wat jij wilt dat ze doen. Of dat dan de aanschaf van een product, een inschrijving voor de nieuwsbrief, het bekijken van een video of een contactaanvraag betreft, maakt niet uit. Het is allemaal conversie.
Het conversieratio
Nu duidelijk is wat conversie precies is, gaan we dieper in op het begrip conversieratio. Het conversatieratio is eigenlijk niet meer dan het percentage bezoekers op je website dat overgaat tot het gewenste conversiedoel. De conversieratio wordt ook wel het KPI (key performance index) voor webshops genoemd. Deze ratio beschrijft immers in hoeverre oriënterende bezoekers op jouw website daadwerkelijk een kopende klant worden.
Vele factoren van invloed op conversieratio
Via Google Analytics kun je eenvoudig je conversieratio monitoren. Als ondernemer wil je natuurlijk graag weten of jouw webshop of website een beetje goed presteert ten opzichte van concurrenten. Maar welk conversieratio is gemiddeld? Helaas is hier geen eenduidig antwoord op te geven. Zo heeft iedere markt een andere dynamiek. Vliegtickets of kleding wordt gemakkelijker online gekocht dan keukens. En in de business-to-business markt is een conversie meestal geen aankoop, maar een contactaanvraag of afspraak. Ook zijn de naamsbekendheid van je website en de acties van concurrenten van invloed op het conversieratio.
Is mijn conversieratio gemiddeld?
Zijn er dan wel richtlijnen over een gemiddeld conversatieratio? Ja, die zijn er zeker. Het gemiddelde conversatieratio van webwinkels ligt grofweg tussen de 1,5% en 2%. Bij kleine, startende webshops ligt het conversieratio vaak wat lager, terwijl grote, bekende merken een stuk hoger scoren. Het is dus niet gemakkelijk om te bepalen of je conversieratio ‘gemiddeld’ of ‘goed’ is. Er zijn veel factoren van invloed en de conversie is vaak niet constant.
Feit is dat je je vooral niet blind moet staren op de ‘gemiddelde’ cijfers, en dat je moet blijven investeren in het verhogen het conversieratio van jouw website of webshop!
Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.
jouw bedrijf letterlijk naar een hoger niveau tillen;
alles voor je uit handen nemen, zodat jij je bezig kan houden met ondernemen
aantoonbare resultaten kunnen laten zien;
een servicegericht team hebben met alle specialisten onder één dak;
ruim 10 jaar ervaring hebben en 2500 MKB-organisaties heeft mogen helpen;
zelf ook hoog in Google staan!
graag bij je langs komen voor een gratis adviesgesprek
Doe nu de gratis website scan!
94% van onze klanten beveelt ons aan!
8.6/10
Renate
Zeer prettige samenwerking
Lotus Lingerie
De communicatie met Best4u is erg goed, daarnaast wordt er pro-actief meegedacht met de klant.
Dutch Expat Shop
Snelle communicatie en vriendelijke mensen om mee samen te werken. Het uiteindelijke resultaat van de webshop die zij nu aan het bouwen zijn laat nog op zich wachten. Zodra de website 100% functioneert zal ik een eindoordeel geven of alles is zoals het zou moeten zijn en of alles naar-... Lees verder
Epoxy bvbArt
Tot nu toe goed
B-sec
Had al een website laten bouwen in wordpress maar scoorde zeer slecht bij google.
Nu bij best4u en word regelmatig contact door de juiste klanten.
Ben zeer tevreden.
flores lederwaren
Niet goed, er werden gouden bergen beloofd en er werd maandelijks een behoorlijk bedrag afgeschreven maar niet gepresteerd, op geen enkele manier.
Tafeltennisverenigin-...
Deze is goed. Het valt me op dat de marketeers zich proactief opstellen en uitvoerig zijn met wat ze doen.
Watchi
Omdat ik mijn klanten via het internet binnenhaal heb ik Best4u ingeschakeld voor een internet marketing campagne. De resultaten tot nu toe zijn goed en het is duidelijk dat ze weten waar ze mee bezig zijn. Ook de communicatie met de projectleider is goed en nauw, ik word elke maand-... Lees verder
Woonwinkel 'n Streep-...
Ik vind de service van Best4u in één woord geweldig. Op alle punten heeft Best4u aan mijn verwachtingen voldaan. Zowel qua design als qua support. Ik krijg super vriendelijke en zeer snelle service. Kortom: ik heb eindelijk het bedrijf gevonden waar ik lang naar heb gezocht!
Blindeerkoning
De samenwerking met Best4u Internet Marketing was erg prettig. Ondanks veel roulatie in projectleiders en soms wat miscommunicatie, was het uiteindelijke resultaat erg positief.