Wat is Google Shopping?
Haal jij het maximale uit jouw website?
Gratis website
scan!
Full starFull starFull starFull starHalf star
8.6/10

Op basis van 127 beoordelingen het meest klantgerichte internet marketing bureau bij Feedback Company

>> Gepost op: 18 May, 2018 in E-commerce, Google, SEA

google-shoppingGoogle Shopping is een telkens populairder wordend begrip. Veel mensen vragen zich echter af wat Google Shopping nou eigenlijk is. Wanneer je producten op Google zoekt, kom je Google Shopping steeds vaker tegen. Vaak komt het dan boven de zoek resultaten te staan of aan de zijkant. Wat houdt het precies in en hoe werkt het?

Wat is Google Shopping?

Eigenlijk is Google Shopping een soort uitbreiding op Google Adwords. Het is een marketing programma binnen de zoekresultaten van Google. De reclames bestaan niet alleen meer uit tekst. Aan de reclames zijn foto’s, beschrijvingen en prijzen toegevoegd. Google Shopping werkt niet zoals Adwords op basis van zoekwoorden, maar met een product feed. Deze product feed bestaat uit bijvoorbeeld een foto, een beschrijving en een aantal attributen. Google matched jouw product feed met zoekopdrachten van gebruikers.

Iemand die op zoek is naar een bepaald product voert een zoekterm in op Google. Google toont vervolgens een overzicht met verschillende aanbieders van het product waarvan Google denkt dat jij het zoekt. Op deze manier kan je gemakkelijk prijzen van verschillende webwinkels vergelijken. Vervolgens kan je doorklikken naar de pagina van de site zelf.

De informatie van een product feed geef je door aan Google via het Merchant center. Vervolgens kan je het Merchant center koppelen aan je Adwords account. Via Adwords kan je vervolgens een campagne opzetten voor je product.

Wat zijn de kosten?

Kosten voor de advertenties worden via het Pay Per Click bepaald. Wanneer er wordt geklikt op jouw advertentie, betaal je ervoor. Hoe hoog dit bedrag maximaal kan zijn kan je zelf instellen. De aanbieders met de hoogst ingestelde bedragen staan vooraan.

Wat zijn de voor- en nadelen van Google Shopping?

Er zitten een hoop voordelen aan Google Shopping. Zo kan je gemakkelijker producten vergelijken en wordt het aankoopproces via internet verkort en vereenvoudigd. Jouw product is te zien bij de start van de shopping journey van de consument in Google. Daarnaast zorgt het voor een hoge kwaliteit leads: de bezoekers heeft al een keuze gemaakt voor jouw webshop wanneer hij of zij deze bezoekt.

De nadelen zijn dat er kosten aan verbonden zijn en dat het uploaden van de product geef veel werk kan zijn. Ook kan je makkelijk vergeleken worden met de consument op prijs en kan een “adblocker” plug-in ervoor zorgen dat de resultaten niet worden weergegeven.

Wil je graag meer informatie over Google Shopping? Neem gerust contact op met Best4U voor meer informatie.

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.
Best4u

Laatste artikelen van Best4u

Doe nu de gratis website scan!

8.6/10

Full starFull starFull starFull starHalf star
Meer referenties
Bel direct: (088) 000 85 70‬