WhatsApp marketing is een term die wordt gebruikt voor alle campagnes die lopen via het populaire berichtensysteem WhatsApp en deze gebruiken om marketing- en publiciteitsacties uit te voeren. Ondanks dat het nog altijd niet veel wordt gebruikt, is er wel een groei te zien. Steeds meer bedrijven en merken zien het gemak en het nut van WhatsApp marketing. Later zullen we hiervan enkele succescases gebruiken.
Ken je tegenwoordig nog iemand die geen WhatsApp gebruikt? Met een gebruikersaantal van 12 miljoen, alleen in Nederland, is de potentie enorm! Per dag ontvangen we gemiddeld zo’n 65 berichten en versturen we er 30. Bij de leeftijdsgroep tussen de 18 en 34 is het gemiddelde zelfs nog een stuk hoger met 150 ontvangen berichten en 60 verstuurde. Het is dus ronduit moeilijk om iemand te vinden die geen gebruik maakt van WhatsApp. Mogelijkheden alom dus!
Dit zijn geen gekke cijfers. Het platform is namelijk gratis, snel en heeft een hoge gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast preferen veel mensen het sturen van een berichtje boven telefonisch contact opnemen. Dit omdat bellen als een stuk persoonlijker wordt ervaren. Een berichtje kan je sturen waar je wil en je kan reageren wanneer dat voor jou uitkomt.
Ondanks al deze gunstige argumenten is het gebruik van WhatsApp als een marketingkanaal nog altijd zeer beperkt. Dit komt vooral door het probleem met het commerciele gebruik en aangezien een hoog niveau van inbreuk op de privacy benodigd is.
Nu je begrijpt wat het is, moet je natuurlijk nog starten met je nieuwe marketingkanaal. Dat kan in slechts enkele simpele stappen. Het is belangrijk om te weten dat je WhatsApp voor je bedrijf (WhatsApp business) niet kan gebruiken op hetzelfde nummer als je persoonlijke WhatsApp.
1. Zorg voor een Androidtelefoon. Het hoeft geen nieuwe telefoon te zijn, enkel moet je een camera tot je beschikking hebben voor het scannen van een QR-code.
2. Regel een simkaartje. Deze zijn vaak gratis of voor slechts enkele euro’s te verkrijgen.
3. Download de applicatie ‘WhatsApp Business’ op je telefoon vanuit de Play Store
4. Verifieer het nummer dat je gaat gebruiken via het ontvangen SMSje
5. Vul je bedrijfsnaam en overige gegevens in en je kan aan de slag!
Ondanks dat WhatsApp marketing nog niet volop wordt benut als marketingkanaal, is het belangrijk om enkele punten te letten bij het inzetten van WhatsApp Marketing:
Een voorbeeld is de introductie van Vodka Absolut in Argentinië. Bij de introducering van een nieuwe collectie, besloot het bedrijf om gebruik te maken van WhatsApp om een speciaal feest te geven. Om deel uit te maken van het feest moesten personen Steve (een fictief karakter van het merk) overtuigen om hen op de gastenlijst te zetten. Mensen moesten foto’s, berichten en audio’s sturen, zo creatief mogelijk, via WhatsApp. Het resultaat was een succes.
Een ander voorbeeld van een succesvolle WhatsApp marketingcampagne is die van Toyota. Toyota kwam op het geniale idee om gebruik te maken van een van de functies van WhatsApp om promotie te maken met hieraan een loterij verbonden. Om deel te nemen moest je ‘Hybridized’ in je WhatsApp status plaatsen en je registreren op de website.
Elke week in een tijdsbestek van 3 maanden werd een iPhone verloot onder de deelnemers. Op deze manier was Toyota in het zicht van duizenden gebruikers van WhatsApp voor maanden.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!
Wil jij betere posities in Google, meer website bezoekers en meer aanvragen of bestellingen?
Vul hier de website scan in en ontdek of je website/webshop klaar is voor online succes!