Conversie optimalisatie

Voor een succesvolle website is meer nodig dan alleen gevonden worden op internet. Met conversie optimalisatie richt je jouw website voor de bezoeker in. Zo haal je er het meeste uit.

Hoe scoor jij in Google? Scan nu je website!

zoekmachine optimalisatie resultaat

Wat is conversie optimalisatie?

Veel websites zijn gemaakt omdat iemand dit ‘mooi’ vindt. Bij de realisatie heeft men vaak nog niet bedacht dat een website ook een marketingmiddel kan zijn. Je neemt de stap om je website hoog in Google te krijgen, maar heb je ook bedacht wat die bezoekers moeten doen wanneer ze op je website komen? Conversie optimalisatie is het optimaliseren van de website, zodat de kans groter wordt dat bezoekers overgaan tot een conversie. Met een conversie wordt gedoeld op een actie waar de bezoeker tot overgaat, zoals het inschrijven voor een nieuwbrief of aanvragen van een offerte.

Inspelen op je doelgroep met conversie optimalisatie

Het is belangrijk dat je je doelgroep goed in beeld hebt. Je website heeft een bepaalde doelgroep: bezoekers waarvan je een actie verwacht. Het is belangrijk dat je deze bezoekers de inhoud biedt waar ze naar op zoek zijn:

  • De inhoud moet passen bij de verwachting van de bezoekers;
  • De inhoud moet verleidelijk zijn;
  • Er moeten conversiemogelijkheden zijn, zoals het invullen van een formulier;
  • De bezoekers moeten op de juiste manier getriggerd worden om te converteren;
  • De bezoekers moeten in een oogopslag de weg kunnen vinden in de website;
  • Zo zijn er nog meer aspecten die het succes van je website bepalen.
internet marketing specialist

De kern van conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie kent diverse lagen. Je kunt het zien als een soort piramide. De onderste laag is het fundament, en iedere laag daar bovenop versterkt de conversie potentie.

Functionaliteit

In het geval van conversie optimalisatie is de functionaliteit van je website de basis. Je kunt alles nog zo leuk inrichten, maar als je website niet goed werkt ga je er niets mee bereiken.

technische SEO icoon

Toegankelijkheid

In dit geval draait het erom dat de website voor allerlei soorten bezoekers te gebruiken is. De website moet responsief zijn en dus ook goed op telefoons en tablets werken. Maar ook rekening houden met slechtzienden en mensen die kleurenblind zijn is hier van belang.

Gebruiksvriendelijkheid

Is je website overzichtelijk? Is het voor de bezoeker duidelijk waar hij alles kan vinden? Werkt alles snel en naar behoren? Dit zijn belangrijke vragen om te stellen, want dat een website werkt betekent nog niet dat deze ook fijn is om te gebruiken.

content marketing icoon

Drempels

Dit aspect vraagt om wat inlevingsvermogen. Kun je nagaan tegen welke dingen een bezoeker aan zou kunnen lopen, die hem ervan zouden weerhouden een conversie te maken? Door al deze drempels te achterhalen en te verlagen vergroot je de kans op converterende bezoekers.

Overtuigingskracht

Als het bovenstaande allemaal in orde is dien je de bezoeker ook van je product of dienst te overtuigen. Hier komt de marketing en branding weer in beeld.

Vraag nu een website scan aan!

De vraag is, hoe?

Analyseren en data verzamelen

Beetje cliché, maar meten is weten. Je kunt niks verbeteren als je niet weet wat er mis is, of in ieder geval beter kan. Duik daarom je Google Analytics in en kijk of belangrijke pagina’s op je website hun doelen behalen. Wordt de bezoeker lang genoeg vastgehouden, en gaat deze over tot de conversies die jij wilt hebben? Wat is je huidige conversiepercentage? Het is hier nuttig een buyer persona op te stellen, om een zo goed mogelijk beeld van je doelgroep te krijgen.

Hypothese opstellen

Nu je de belangrijke data op een rijtje hebt, dien je na te gaan hoe je conversies kunt verbeteren. Hierbij dien je voor jezelf een hypothese op te stellen. In wezen pak je conversie optimalisatie dus aan als een onderzoek, waarbij je data verzamelt, een hypothese opstelt, en deze vervolgens gaat testen. Een voorbeeld van een hypothese is: “Als ik op plek X en plek Y extra buttons toevoeg, zorg ik voor meer conversies.” Vervolgens kun je met heatmaps, clickmaps, scrollmaps en Google Analytics je data gaan meten. Ook de tool Hotjar is hier handig voor.

Testen

Vervolgens is het zaak je hypothese te gaan testen. Dat kun je doen door middel van ‘sequential testing’ of een A/B-test. Bij de eerstgenoemde pak je eerst de resultaten over een bepaalde periode ter controle, en pas je vervolgens je pagina aan volgens je hypothese. Je kunt dan over eenzelfde periode weer gaan meten en vervolgens de data vergelijken. Sequential testing is geschikter bij lagere bezoekersaantallen. Bij A/B-testen maak je twee varianten op je pagina, die je tegelijkertijd laat draaien. De ene bezoeker krijgt de A-pagina en de andere de B-pagina. Je test de pagina’s dus gedurende dezelfde periode en kunt over deze periode makkelijk het verschil inzien.

Conclusies trekken

Met de in de testfase verzamelde data kun je uiteindelijk aan de slag gaan om conclusies te trekken. Hebben de veranderingen voor het gewenste effect gezorgd? Eigenlijk begint de cyclus hier weer opnieuw. Want aan de hand van je nieuwe metingen kun je weer gaan analyseren en nieuwe aanpassingen proberen, indien nodig of gewenst.

Vrijblijvend gesprek met een adviseur

Haal meer uit je website met conversie optimalisatie

Ben je nieuwsgierig geworden naar wat conversie optimalisatie voor jouw website en resultaten kan betekenen? Vraag dan vrijblijvend om advies en de mogelijkheden! Vraag een offerte aan om tijdens een gratis adviesgesprek met onze adviseurs meer uitleg te krijgen.

 

Vraag een offerte aan

Andere diensten die je wellicht interessant vindt

Vraag nu een website scan aan!

8.6/10

Full starFull starFull starFull starHalf star
Meer referenties
The Feedback Company

Onze 179 beoordelingen

8.6Full starFull starFull starFull starHalf star