Google Shopping – Hoe werkt het?
Hoe scoor jij in Google?

Vul hier de gratis scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes.

Full starFull starFull starFull starHalf star
8.6/10

Op basis van 163 beoordelingen het meest klantgerichte internet marketing bureau bij Feedback Company

Google Shopping – Hoe werkt het?

Google Shopping is een onderdeel van Google Ads (voorheen AdWords) en wordt gebruikt voor het promoten en verkopen van producten. Deze producten worden inclusief prijs afgebeeld boven of naast de zoekresultaten. De Shopping zoekmachine van Google zorgt voor meer aankopen.

Potentiële klanten kunnen immers heel gemakkelijk zoeken en producten van verschillende aanbieders vergelijken. Meer kliks, meer bezoekers en meer rendement. Daar helpen onze professionals van Best4u Internet Marketing je graag bij.

Met Google Shopping zijn je producten direct visueel zichtbaar op relevante zoektermen

Wat is Google Shopping?

Dit is een vorm van adverteren in Google waarbij je het direct als afbeelding – inclusief de prijs – bovenin de zoekresultaten van Google komt te staan. Het zijn dus advertenties met productvermeldingen die worden weergegeven wanneer iemand via Google naar een bepaald product of dienst zoekt. Platformen Google Ads en Google Merchant Center maken dit mogelijk.

Wie op zoek is naar een bepaald product, is sneller geneigd direct te klikken als het gezochte product meteen zichtbaar is. Je kunt immers in één oogopslag zien wat een bepaalde aanbieder je te bieden heeft. Zodoende kan de zoeker gemakkelijk voor de beste prijs-kwaliteitverhouding kiezen.

Alleen relevante bezoekers

De consument klikt alleen bij oprechte interesse op je product. Alleen relevante bezoekers vinden jouw Google Shopping advertenties. Dát is een groot voordeel voor jou als aanbieder. Op de reden van dit voordeel komen we later terug.

Waarom inzetten op Google Shopping?

  • Jouw product is als eerste bovenaan of naast de zoekresultaten prominent zichtbaar (met productfoto).
  • Geïnteresseerden komen direct op de productpagina in jouw webshop/op jouw website terecht van het product waar ze interesse in tonen.
  • De shopping advertentie zorgt voor een hoge kwaliteit leads: de bezoeker heeft al een keuze gemaakt voor jouw webshop wanneer hij of zij deze bezoekt.
  • Het aankoopproces wordt verkort en vereenvoudigd.
  • Je adverteert op productniveau. Erg specifiek en relevant, dus.
  • De kosten per klik liggen lager dan bij tekstadvertenties

Boven de zoekresultaten

Voorheen stonden de Google Shopping advertenties altijd naast de zoekresultaten. Dat komt vandaag de dag steeds minder vaak voor. Tegenwoordig staan ze voornamelijk boven de zoekresultaten. Ook boven de niet-betaalde zoekresultaten. De bezoeker kan er dus niet omheen.

Hoe werkt Google Shopping?

Google Shopping werkt als volgt. Iemand die op zoek is naar een bepaald product, voert een zoekterm in Google in. Bijvoorbeeld: Dames fiets. Google toont vervolgens een overzicht van de verschillende aanbieders van het product waarvan Google denkt dat jij het zoekt. Inclusief foto, eigenschappen en natuurlijk de prijs.

Google Shopping

Middels deze advertenties kan de geïnteresseerde gemakkelijk prijzen van verschillende webwinkels vergelijken. Vervolgens kan doorgeklikt worden naar de pagina van de site zelf.

Google Shopping zorgt voor meer kliks, aankopen en rendement

Google Merchant center en Google Ads account

Om jouw producten zichtbaar te krijgen in de zoekresultaten als Google Shopping-item moet je de informatie van een product doorgeven aan Google. Dit doe je door een account aan te maken bij het Google Merchant Center en in te loggen.

Vervolgens kan je het Merchant Center account koppelen aan je Google Ads account. Via hier kan je ten slotte een campagne opzetten voor je product. Je bent klaar om aan de slag te gaan.

Product feed

Voor een succesvolle Google Shopping campagne heb je een product feed nodig. Dit is de manier waarop je alle producten aanlevert bij Google Ads(ense) (voorheen AdWords). Hierbij zijn de formulering van de van productnamen, de aanwezigheid van EAN-codes en artikelnummers van groot belang.

Alle gegevens van de producten worden immers ingeladen vanaf de website. Daarom is het voor adverteren zo belangrijk om over goede en volledige productinformatie te beschikken.

Kosten van Google Shopping

De kosten van Google Shopping campagnes zijn afhankelijk van de hoeveelheid producten waarmee je wil adverteren. Er wordt een berekening gemaakt op basis van hoeveel budget er nodig is voor een optimaal mogelijk resultaat. De kosten worden, net als bij Google Ads, betaald per click. Echter geldt wel dat de aanbieders met de hoogste bedragen vooraan staan.

Daarnaast moet je een eenmalig bedrag betalen voor het Merchant center en het Google Ads account.

Interesse in een vrijblijvend adviesgesprek?

Wil je graag meer informatie over de adverteerfunctie Google Shopping? Neem dan gerust contact op met onze Google Shopping experts. Zij vertellen je vrijblijvend alles over de mogelijkheden van Google Shopping.

Daarnaast helpen ze je graag bij het gebruiken van deze adverteerfunctie voor een betere online verkoopstrategie van jouw producten. Maak hiervoor gerust een afspraak met één van onze online marketing adviseurs om te kijken wat goed bij jouw online wensen past. Maak een afspraak voor een adviesgesprek door te bellen naar (088) 000 85 70.

Vul de website scan in om er in de tussentijd achter te komen hoe je website scoort.

Bel: (088) 000 85 70 Vrijblijvende offerte

Timon
Timon
Internet Marketeer

“Inzetten van de juiste middelen”

Als internet marketeer ben ik één van de specialisten die klaar staan om van jouw campagne een succes te maken. Een mix van strategieën uitdenken, en data analyseren maakt elke campagne een uitdaging voor mij. Het is aan ons, internet marketeers, om de online kansen voor onze klanten te ontdekken en daarop in te spelen, door de juiste middelen in te zetten.

Er is niet één techniek of één bepaalde methode die er voor zorgt dat jouw website goed gevonden wordt. Juist de combinatie van verschillende technieken en het inspelen op trends en geanalyseerde data, zorgen voor succes. Wij hebben daarom ook specialisten met verschillende expertisegebieden, die samenwerken en zich maximaal inzetten voor jouw project.

Graag wil ik jou, geheel vrijblijvend, een offerte versturen en bekijken hoe wij jou kunnen helpen.

Vrijblijvend adviesgesprek
Vraag nu een gratis website scan aan!

8.6/10

Full starFull starFull starFull starHalf star
Meer referenties