Online marketing strategie

Wat doe jij om op te vallen met je website of webshop?

 

Ontvang een voorstel

online marketing strategie

Wat is een online marketing strategie?

Een online marketing strategie is een plan van aanpak dat gericht is op het inzetten van beschikbare online kanalen. Het is dus een plan om van je huidige situatie op termijn naar een gewenste situatie (de doelstelling) te gaan. Een voorbeeld is een plan om binnen 12 maanden maandelijks duizend extra website bezoekers te trekken. Daarbij wordt deze gewenste situatie bereikt door stapsgewijs daar naar toe te werken. Zo zorgt de strategie voor houvast en een afbakening van prioriteiten.

Voordelen van een goede internet marketing strategie

  • Sturing voor je marketing werkzaamheden
  • Overzicht en structuur
  • Doelgericht werken met een SMART doelstelling
  • Online marketing kanalen worden juist ingezet
  • Werkzaamheden zijn goed meetbaar
  • Optimalisaties op basis van beschikbare data
seo check

Hoe scoor jij in Google?

Vul de gratis scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!

Hoe maak ik een online marketing strategie?

Analyse van de huidige situatie

Om te beginnen dien je een aantal zaken goed op een rijtje te zetten. Hoe presteert je website of webshop momenteel? Welke online marketing strategie heb je eerder gehanteerd en hoe pakte dat uit? Wat wil je met je website bereiken? Je dient een goed beeld te hebben van de toegevoegde waarde van online marketing voor jouw bedrijf.

Doelgroep analyse

Je kunnen inleven in je (potentiële) klanten is een belangrijk onderdeel van marketing. Daarom is een doelgroep analyse een belangrijk onderdeel van het opstellen van een marketing strategie. Je weet dan precies wie je wilt bereiken, naar welke informatie je doelgroep zoekt en hoe je hen het beste kunt aanspreken. Maak hier gebruik van je eigen kennis en inlevingsvermogen, enquêtes, interviews en data uit tools als Google Analytics.

Marktanalyse

Marketing is het geheel aan activiteiten om de verkoop van een product of dienst op een markt te bevorderen. Die markt dien je dus door en door te kennen. Is je bedrijf B2B of B2C gericht? Gaat het om een webshop of een dienstverlening? Is er veel concurrentie? Zijn er ontwikkelingen waar je rekening mee dient te houden? De customer journey en funnel in kaart brengen is een belangrijk onderdeel van de marktanalyse.

online marketing strategie icoon

Zoekwoordenanalyse

Een online marketing strategie richt zich vaak op het verbeteren van de vindbaarheid in zoekmachines. Veel mensen maken van Google gebruik om informatie, diensten of producten op het internet te vinden. Door middel van een zoekwoordenanalyse onderzoek je welke zoekwoorden door jouw doelgroep ingevoerd worden. Als je deze zoekwoorden kent kun je content op je website hierop optimaliseren en hen beter bereiken.

Concurrentieanalyse

Als je jouw concurrenten wil inhalen, dan moet je weten waar jouw bedrijf staat ten opzichte van de markt. Bij een concurrentieanalyse kijk je naar de posities van je concurrenten en de redenen waarom zij momenteel die posities bekleden. Hier zijn de zoektermen van belang, want je kunt vervolgens kijken op welke posities je concurrenten bij deze zoektermen scoren. Verder kun je het backlinkprofiel vergelijken en onderzoeken hoe de content van je concurrenten scoort.

linkbuilding icoon

Herken de fases in de customer journey

Bewustzijn

De eerste fase is de klant aan het oriënteren. Ga voor deze fase daarom op zoek naar de behoeften van de klant. Hou daarbij rekening met het scan gedrag va de klant.

Overwegingsfase

De klant is nu informatie aan het verzamelen om zijn keuze te maken. Hier dien je de klant dus bij te helpen, door content aan te bieden die hierop inspeelt.

Aankoop

Op basis van de verzamelde informatie gaat de klant over tot een conversie. Dit conversieproces zo optimaal en makkelijk mogelijk in richten is hier het doel.

Loyaliteit

Je hebt er een klant bij. Door nu de focus op klantbehoud te leggen vergroot je de kans op herhalingsaankopen. Tevreden en loyale klanten zullen eerder geneigd zijn terug te komen.

 

SEE, THINK, DO, CARE In deze vier fases is het See, Think, Do en Care model te herkennen. Dit model is door Google ontworpen om de verschillende fases van de customer journey te onderscheiden. Om de funnel te optimaliseren voor je klanten dien je met alle fases rekening te houden. Grondige kennis van deze fases binnen jouw bedrijf is essentieel voor een succesvolle internet marketing strategie.

Wat is het juiste online marketing kanaal per fase in de customer journey?

 

Bewustzijn
Overweging
Aankoop
Loyaliteit
Conversie-optimalisatie
YouTube
Sociale media
E-mailmarketing
Remarketing
Zoekmachine adverteren (SEA)
Zoekmachine-optimalisatie (SEO)
Display-marketing
Hoe scoor jij in Google? Gratis website scan!
seo expert
seo specialist

Een online marketing strategie opstellen

SMART doelstellingen formuleren

  • Specifiek – de gewenste eindsituatie moet specifiek zijn;
  • Meetbaar – de ontwikkelingen moeten binnen de periode gemeten kunnen worden;
  • Acceptabel – iedereen moet het met het doel eens zijn, en de takenverdeling moet vast staan;
  • Realistisch – gelet op de beschikbare middelen moet het doel wel haalbaar zijn;
  • Tijdgebonden – het doel moet binnen een gestelde periode te behalen zijn.

Je strategie in een planning verwerken

Door je marketingstrategie in een planning te zetten zorg je voor een concreet stappenplan, om in stappen naar je doelstelling toe te werken. Hiermee breng je structuur en overzicht in je online marketing werkzaamheden aan. Je kunt bijvoorbeeld je content ideeën in een kalender verwerken. Daarmee is in één oogopslag te zien wanneer jij welke content moet publiceren. Een planning maakt het ook makkelijker een strategie bij te stellen, indien nodig.

Resultaten meten en je strategie bijstellen

Online marketing is altijd in ontwikkeling. Dat kan betekenen dat je een strategie gaandeweg dient bij te stellen. Door nauwlettend het verloop en de data in de gaten te houden blijf je waakzaam. Dit geeft je de mogelijkheid om tijdig op nieuwe ontwikkelingen in te spelen, of aanpassingen te maken als dat nodig blijkt. Door met KPI’s (Key Performance Indicators) te werken kun je zien of je op de goede weg bent, of dat een strategie bijsturing nodig heeft.

Handige tools die je kunt gebruiken

Er zijn vele tools beschikbaar die je kunt gebruiken bij het opstellen van een marketing strategie. Voor inzicht in je web verkeer is Google Analytics handig. Zoekwoordenanalyses kun je uitvoeren met de Zoekwoordenplanner in Google Ads of Ubersuggest. Linkprofielen kun je onderzoeken met Ahrefs, Majestic en Moz. Daarnaast helpt de tool SEMrush veel. Met deze betaalde tool kun je complete analyses voor je strategisch onderzoek maken.

Samenwerken?

Best4u Internet Marketing is hét full service online marketing bureau voor het MKB

Offerte aanvragen

internet marketing specialist

Welke digital marketing strategie mogelijkheden zijn er?

Online marketing biedt veel verschillende mogelijkheden. Zo kan de focus gelegd worden op een betere vindbaarheid in zoekmachines als Google. Door zoekmachine optimalisatie in te zetten stijg je in de organische, niet-betaalde zoekresultaten. Ook is adverteren via Google Ads een mogelijkheid. Daarbij koop je advertentieruimte en sta je direct hoog in de zoekresultaten. Een andere optie is social media marketing, dat weer zijn eigen dimensies kent. Ook e-mail marketing of display marketing kan bijdragen aan een goede strategie. Welke kanalen jij dient in te zetten voor je bedrijf hangt van veel factoren af. De boven genoemde analyses voorzien je al van veel informatie om een weloverwogen keuze te maken.

Andere factoren die je dient mee te wegen

  • Je beschikbare budget
  • De winstmarge per conversie
  • Of je eigen producten verkoopt of andere merken
  • De regio waarin je actief wilt zijn
  • De kosten per klik (als je wilt adverteren)
  • Of het een eenmalige of omzet gaat
  • Of je bedrijf al naamsbekendheid heeft
  • Of je een high- of low involvement product verkoopt
Vraag nu een website scan aan!

Ontvang een voorstel op maat

Versla je concurrenten met de juiste strategie

Best4u Internet Marketing helpt jou graag je doelgroep te bereiken. Wij zijn hét online marketing bureau voor het MKB en hebben al vele bedrijven aan meer online succes geholpen. Neem contact met ons op om vrijblijvend te sparren over jouw online marketing mogelijkheden.

Onze internet marketing adviseurs gaan dan met je in gesprek en doen je een voorstel voor een samenwerking. Daarbij stellen we een strategie op maat voor je op. Daarnaast kun je ons ook inschakelen voor consultancy.

Vrijblijvende offerte Gratis website scan

zoekmachine optimalisatie offerte aanvragen

Een greep uit onze online marketing diensten

Veel gestelde vragen over online marketing strategieën

📈 Wat is een online marketing strategie?

Een online marketing strategie is plan dat is opgesteld voor het uitvoeren van marketing werkzaamheden. Met het plan wordt stapsgewijs naar een SMART-geformuleerde doelstelling toegewerkt. Een goed opgestelde strategie zorgt voor overzicht, structuur en betere resultaten.

💻 Hoe maak ik een online marketing strategie?

Om een online marketing strategie op te stellen dien je veel informatie te verzamelen en met allerlei factoren rekening te houden. Deze informatie kun je deels verzamelen door middel van een marktanalyse, zoekwoordenanalyse, concurrentieanalyse en doelgroep analyse. Het is aan te raden je strategie uiteindelijk in een planning te verwerken.

🔎 Welke online marketing strategieën zijn er?

Een internet marketing strategie kan gericht zijn op een betere vindbaarheid in zoekmachines, door middel van zoekmachine optimalisatie of betaald adverteren. Daarnaast bieden social media kanalen ook veel mogelijkheden. De exacte strategie verschilt per bedrijf.

📋 Waarom moet ik een online marketing strategie opstellen?

Een goede digital marketing strategie zorgt voor sturing, overzicht en structuur. Je kunt er doelgericht mee werken. Daarnaast maakt het mogelijk vorderingen te meten en zodoende optimalisaties door te voeren. De juiste strategie zorgt dus voor sneller en meer succes.

Waar liggen jouw uitdagingen?

Vraag nu de gratis website scan aan!

8.6/10

Full starFull starFull starFull starHalf star
Meer referenties
The Feedback Company

Onze 174 beoordelingen

8.6Full starFull starFull starFull starHalf star