Zoekmachine adverteren
Haal ik het maximale uit mijn online advertenties?
Gratis website
scan!

Zoekmachine adverteren (SEA)

Met zoekmachine adverteren – ook bekend als SEA (Search Engine Advertising) – plaats je gerichte advertenties in zoekmachines zoals Google. Door middel van betaalde advertenties wordt jouw website direct bovenaan weergegeven in de zoekresultaten.

Van alle internetters vindt maar liefst 81% dat zoekmachines de beste ondersteuning zijn in het vinden van websites. Daarom is het belangrijk dat jouw website hoog in Google staat. Door te adverteren op relevante zoekwoorden sta jij direct hoog in relevante zoekresultaten in Google. Je herkent advertenties aan de “Adv.” of “Advertentie” tag voor de URL.

Zoekmachine Adverteren

Waarom zoekmachine adverteren?

  • Snel resultaat: je website staat direct bovenaan met relevante zoektermen
  • Doordat je website goed vindbaar is stijgen bezoekersaantallen
  • Betere vindbaarheid zorgt voor meer naamsbekendheid
  • Meer webverkeer zorgt voor een toename aan aanvragen en bestellingen
  • Door doelgericht te adverteren bereik je de juiste doelgroep
  • Controle: je bepaalt zelf je advertentiebudget
  • Enkel per klik betalen
  • De resultaten zijn zeer goed meetbaar

Snel resultaat boeken met betaalde advertenties

Zoekmachine adverteren (SEA) en zoekmachine optimalisatie (SEO), naar Search Engine Optimization) zijn de twee online marketing mogelijkheden waar zoekmachine marketing uit bestaat. Ten opzichte van SEO zorgt adverteren in zoekmachines snel voor resultaat.

Je hoeft niet te wachten voordat je hoog in de organische zoekresultaten staat. Zoekmachine optimalisatie is namelijk een lange termijn strategie, waarbij het minstens een aantal maanden duurt voordat een website beter vindbaar wordt.

Gericht jouw doelgroep bereiken

Met Google Ads wordt zoekwoorden advertentieruimte boven de organische zoekresultaten gekocht. Het mooie hieraan is dat de advertenties veel mogelijkheden bieden. Er kan zeer gericht een doelgroep worden aangesproken.

Zo kan de regio waarin de advertentie zichtbaar is ingesteld worden. Ook zoektermen kunnen zeer precies ingesteld worden. Het kan gaan om specifieke zoektermen of combinaties van zoektermen. Verder kunnen bepaalde termen ook weer worden uitgesloten. Alle instellingen zijn naar wens te wijzigen.

Google Ads

Google Ads (voorheen Google Adwords) is het gedeelte van zoekmachine adverteren dat betrekking heeft op de betaalde advertenties. Deze advertenties komen meteen bovenaan de zoekresultaten te staan. Er wordt per klik op de advertentie betaald. De kosten per klik worden bepaald aan de hand van een soort veiling.

Google Shopping

Met Google Shopping worden jouw producten direct visueel getoond op de eerste pagina met relevante zoektermen. Stel je zoekt nu op ‘fotocamera’. Ofwel rechts van de resultaten, ofwel daarboven zie je dan diverse camera’s van verschillende merken aangeboden.

Middels deze manier van adverteren promoot je jouw product direct met een afbeelding en prijs erbij.

Remarketing

Het kan natuurlijk voorkomen dat een bezoeker een tijdje op je website rondneust maar vervolgens weer vertrekt. Misschien was hij of zij niet helemaal overtuigd, of wordt de bestelling simpelweg iets uitgesteld.

Met remarketing (of retargeting) kun jij je website of product opnieuw aan deze (al vertrokken) bezoekers adverteren. Dit vergroot de kans dat zij terugkomen en alsnog een bestelling of aanvraag doen.

Display Advertising

Display advertising is het online adverteren met banners, afbeeldingen, flash, video en audio op andere websites. Strikt genomen is dit dus geen vorm van zoekmachine adverteren. Volledigheidshalve wordt het hier toch genoemd, aangezien het een waardevolle toevoeging voor je online adverteermogelijkheden kan zijn.

Een hoge kwaliteitsscore halen

Google wil alleen advertenties laten zien die relevant voor zoektermen zijn. Door middel van een kwaliteitsscore wordt iedere advertentie beoordeeld. Je advertentiepositie wordt vervolgens bepaald door naast deze kwaliteitsscore naar de CPC (of Cost Per Click) te kijken.

Hoe zorg je voor een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore? Hiervoor zijn diverse factoren van belang, waaronder:

  • De CTR (Click Through Ratio) en de historie daarvan
  • De kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid van de pagina waar de advertentie naar verwijst
  • Hoe relevant je advertentie is ten opzichte van een zoekterm

CTR (Click Through Rate, of doorklikratio)

De CTR, of Click Through Rate, laat het aantal klikken op jouw advertentie zien. Deze ratio wordt berekend door het aantal klikken te delen door het aantal vertoningen. Zo houdt een CTR van 0,2% in dat 1000 weergaven 2 bezoekers heeft opgeleverd. Een CTR van 0,1% lijkt misschien laag, maar is een prima score.

CPC (Cost Per Click) en dagbudget

Bij adverteren via Google betaal je alleen wanneer iemand op je advertentie klikt, verder niets. Dat is een groot voordeel van zoekmachine adverteren. Deze kosten variëren afhankelijk van een aantal factoren vaak tussen de € 0,01 en € 4,00 per klik. Je kunt een dagbudget instellen zodat je nooit méér betaalt dan je wilt

Wanneer je aan je maximale kosten zit voor een dag verdwijnt de advertentie tijdelijk. De volgende dag, wanneer jouw nieuwe dagbudget weer ingaat, zal deze weer verschijnen. Op deze manier kunnen er niet meer mensen op de advertentie klikken. Hierdoor kun je ook niet boven je dagbudget uitstijgen.

Het veilingmodel van Google Ads

De hoogte van de CPC wordt aan de hand van een veiling, of biedsysteem, bepaald. Steeds als een zoekterm ingevoerd wordt, berekent het algoritme van Google de CPC aan de hand van een aantal factoren. De positie van je advertentie wordt bepaald door te kijken naar je bod en de kwaliteitsscore.

De kosten en ROI nauwkeurig monitoren

Onze SEA specialisten monitoren de kosten nauwkeurig tijdens de zoekmachine adverteren campagnes. Er wordt onder meer gekeken naar hoe snel jij aan je dagbudget zit, hoeveel kliks de advertenties opleveren en of aanpassingen nodig zijn. Door de cijfers nauwkeurig te monitoren kunnen aanpassingen gemaakt worden. Zodoende kun jij zo voordelig mogelijk adverteren. Het doel is om de kosten per conversie zo laag mogelijk te houden.

“Met zoekmachine adverteren sta je direct bovenaan de zoekresultaten. En je betaalt slechts per klik.”

De opzet van een zoekmachine adverteren campagne

Bij Best4u Internet Marketing werken we met een logische structuur voor de campagnes. Voordat we de campagne online zetten, moeten eerst een doelstelling bepaald worden. Op basis daarvan wordt een zoekwoordenanalyse uitgevoerd en strategie bepaald.

Nadat de campagne eenmaal loopt worden de cijfers nauwlettend in de gaten gehouden. Op basis van verzamelde data wordt de campagne maandelijks geoptimaliseerd, zodat er continu resultaat is.

  1. Intakegesprek
  2. Strategie bepalen
  3. Advertenties aanmaken
  4. Resultaten monitoren en optimaliseren
  5. Rapportages en evalueren

1. Intakegesprek en doelstellingen

Voorafgaand aan de opstartfase starten we altijd met een intakegesprek. Hierin wordt de wens van de klant duidelijk, het doel dat ze voor ogen hebben en op welke regio we ons gaan richten. Dat is namelijk het mooie van Google Ads. We kunnen geheel targeten op locatie.

2. Zoekwoordenanalyse en strategie

Na het intakegesprek gaan we verder met een zoekwoordenanalyse. In deze zoekwoordenanalyse kijken we hoe vaak op relevante zoekwoorden wordt gezocht en wat de kosten per klik voor deze woorden zijn. Een selectie zoekwoorden wordt vervolgens naar de klant gestuurd ter controle. Samen maak je een online strategie.

3. Advertenties aanmaken

Voor de gekozen zoekwoorden worden vervolgens advertenties aangemaakt. De advertenties kunnen getoond worden bij specifieke zoektermen of zoektermen die bepaalde worden bevatten. Ook kunnen deze juist worden uitgesloten bij sommige zoekwoorden.

De advertentietekst wordt zodanig opgesteld dat deze pakkend is en de lading dekt. Verder wordt het dagbudget, het bod en de regio ingesteld, alsmede eventuele andere opties als remarketing.

4. Maandelijks onderhoud

De werkzaamheden tijdens het maandelijkse onderhoud verschillen van CTR’s (Click Trough Rate) verbeteren tot ervoor zorgen dat de kwaliteitsscores omhoog gaan. Door goed de cijfers en resultaten analyseren sturen onze specialisten bij waar nodig. Dit zorgt voor betere resultaten en lagere kosten.

5. Rapportages en evaluatie

Periodiek worden rapportages opgesteld waaruit de resultaten van de afgelopen periode blijken. Deze worden naar de klant opgestuurd en vervolgens besproken. Tijdens het evalueren wordt gesproken over de vervolgstappen. Loopt het goed, gaan we zoektermen toevoegen of weghalen, of andere producten of diensten promoten? Altijd met het oog op zo rendabel mogelijk zijn.

“Alles is te meten. Onze SEA specialisten maken daar optimaal gebruik van en zorgen zo voor een rendabele campagne.”

Gratis website scan ontvangen

Direct weten hoe je website momenteel scoort? Vraag dan de gratis website scan aan en ontdek waar verbeterpunten liggen. Vul de URL van je website in en ontvang de scan in je mailbox. Een van onze adviseurs neemt vervolgens vrijblijvend contact met je op om de resultaten te bespreken en je te adviseren.

Vrijblijvend adviesgesprek?

Wil je meer weten over het uitbesteden van een zoekmachine adverteren campagne? Of een vrijblijvende offerte ontvangen? Neem dan contact met ons om op een gratis en vrijblijvend adviesgesprek aan te vragen. Dit gesprek kan zowel telefonisch als op locatie plaatsvinden.

Onze online marketing consultants bespreken namelijk graag de mogelijkheden voor meer online succes met je.

Veelgestelde vragen omtrent zoekmachine adverteren

Wat is zoekmachine adverteren?

Zoekmachine adverteren wordt ook wel SEA genoemd. Dit is een manier waarop je heel gericht jouw doelgroep kunt bereiken door middel van betaald adverteren in zoekmachines. Tekstadvertenties, video-advertenties of beeldadvertenties. Je koopt advertentieruimte boven de organische (onbetaalde) zoekresultaten.

Hoe werkt zoekmachine adverteren (SEA)?

Je koopt een advertentie. Deze advertentie komt, afhankelijk van de zoekmachine waarin je adverteert, rechts of boven de organische zoekresultaten te staan. Je betaalt een vast bedrag voor elke keer dat een bezoeker op één van je advertenties klikt. Dit wordt ook wel pay-per-click genoemd.

Waarom zoekmachine adverteren?

Dankzij zoekmachine adverteren (SEA) staat de advertentie van jouw website direct helemaal bovenin de zoekresultaten. Hierdoor word je beter gevonden op zoekwoorden die belangrijk zijn voor jou als MKB’er. Je vergroot je bereik, relevantie, vindbaarheid én hebt controle over het budget.

Wat zijn SEO en SEA?

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. SEA betekent Search Engine Advertising, ook wel zoekmachine adverteren genoemd. Er is een duidelijk verschil tussen SEO en SEA, ook al lijken deze termen voor jou misschien op elkaar. SEO heeft betrekking op de onbetaalde zoekresultaten. Daarentegen wordt met SEA de betaalde zoekresultaten bedoeld. SEO is een lange termijn traject, terwijl je met SEA snel resultaat behaalt.

Wat kost SEA?

Je betaalt een vast bedrag voor elke keer dat een bezoeker op je advertentie klikt. Niets meer en niets minder. Hoe hoog dit bedrag is, is afhankelijk van een aantal factoren. Doorgaans betaal je tussen de 0,01 en 4,00 euro per klik. Doordat je een dagbudget kunt instellen, betaal je nooit te veel. Geen verrassingen achteraf, dus. Wel zo prettig!

Franka
Franka
Internet Marketeer

“Meten is weten”

Als projectmanager internetmarketing MKB ben ik één van de specialisten die samen met jou voor succes willen gaan. Ik ben altijd op zoek naar online kansen voor mijn klanten. Trafficgeneratie en conversieoptimalisatie staan centraal in mijn dagelijkse activiteiten met als basis: ‘’Meten is weten!’’

Er is niet één techniek of één bepaalde methode die er voor zorgt dat jouw website goed gevonden wordt. Juist de combinatie van verschillende technieken en het inspelen op trends en geanalyseerde data, zorgen voor succes. Wij hebben daarom ook specialisten met verschillende expertisegebieden, die samenwerken en zich maximaal inzetten voor jouw project.

Graag wil ik jou, geheel vrijblijvend, een offerte versturen en bekijken hoe wij jou kunnen helpen.

Vrijblijvend adviesgesprek

Vraag nu een gratis website scan aan!

8.6/10

Full starFull starFull starFull starHalf star
Meer referenties