Zoekmachine optimalisatie
Hoe scoor jij in Google?

Vul hier de gratis scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes.

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie, ook wel search engine optimization (SEO) genoemd, zorgt ervoor dat je website beter vindbaar is in zoekmachines zoals Google. Door je website te optimaliseren scoort deze hoger op zoektermen waar jouw klanten naar zoeken.

Betere posities in Google leveren je meer bezoekers, meer aanvragen en meer verkopen op.

Ontvang een voorstel Vraag om advies

Bezoekers komen niet zomaar op je website af. Met zoekmachine optimalisatie verbeter je de online vindbaarheid van jouw onderneming.

Meer bezoekers, aanvragen en bestellingen

Ruim 70% procent van de mensen die in Google zoekt, is geneigd op een organisch resultaat te klikken. Dit zijn de niet-betaalde zoekresultaten, onder de advertenties.

Websites die hoog op de eerste pagina in de zoekresultaten van Google staan krijgen veruit de meeste bezoekers. Daarmee is de kans veel groter dat bezoekers een aankoop of aanvraag doen bij goed vindbare bedrijven.

 

  • Dankzij SEO sta je hoger in de zoekmachines
  • Hoe hoger je in Google staat, hoe sneller iemand op je website klikt.
  • Hoe meer bezoekers, hoe meer kans op aanvragen/bestellingen.
  • Door de website gebruiksvriendelijker te maken nemen bezoekers eerder contact op.
  • Je krijgt een betere naamsbekendheid, doordat ze jouw bedrijf op meerdere zoektermen online tegenkomen.

Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Zoekmachine optimalisatie zet jouw website of webshop hoger in de organische zoekresultaten van Google. Dit zijn de niet-betaalde resultaten, direct onder de advertenties. Maar liefst 81% van alle internetgebruikers vindt zoekmachines de beste manier om websites te vinden.

Door structureel je website te optimaliseren wordt de vindbaarheid in Google verbeterd. Op relevante zoektermen zul je hierdoor meer verkeer naar je website trekken. Deze optimalisaties worden zowel on-page (de content op en techniek achter de website) als off-page (linkbuilding) uitgevoerd.

Content

Content betreft zaken als teksten, afbeeldingen, meta omschrijvingen en de menustructuur. Aan de hand van deze zaken begrijpt zowel de bezoeker als Google zelf waar je website over gaat. Een tekst kan door middel van SEO copywriting geoptimaliseerd worden, zodat deze beter door Google gelezen worden. SEO teksten verschaffen informatie en sporen de lezer aan tot een conversie.

SEO tip #1: Schrijf unieke meta titels en omschrijvingen voor al je website pagina’s.

SEO tech

Techniek

De techniek zorgt voor een betere werking en gebruiksvriendelijkheid. Ook zorgt een goede technische werking ervoor dat Google jouw website goed kan lezen. Denk bij techniek aan zaken als de laadsnelheid, de responsiviteit voor mobiele gebruikers en het schoonhouden van de code.

SEO tip #2: Maak je website ‘responsive’, zodat deze ook op mobiel of tablet een fijne gebruikservaring heeft.

Linkbuilding

Linkbuilding is misschien wel het belangrijkste onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Elk domein van een website of webshop wordt door zoekmachines een autoriteitswaarde toegekend. Deze waarde wordt opgebouwd door het aantal kwalitatieve en relevante backlinks, ofwel links op externe websites. Deze links kun je zien als een stem op jouw website. Hoe meer goede en relevante websites het over jouw website hebben, hoe belangrijker jouw website is volgens Google. Naast linkbuilding is ook social media een goede manier om je website populairder te maken.

SEO tip #3: Schrijf goede, waardevolle content. Dan is de kans groter dat deze gedeeld wordt op andere websites.

linkbuilding
conversies

Conversies

Het is uiteindelijk de bedoeling dat een bezoeker op je website een aanvraag doet of bestelling plaatst. Bovenaan staan in Google is namelijk leuk, maar als je bezoekers geen aanvragen of bestellingen doen heb je daar immers vrij weinig aan. Door middel van conversieoptimalisatie wordt de website zo ingericht dat bezoekers sneller en makkelijker hiertoe getriggerd worden.

SEO tip #4: Probeer de laadsnelheid van je website zo hoog mogelijk te houden. Dit vergroot de kans op conversies.

Hoe goed is jouw website geoptimaliseerd? Scan nu gratis je website!

Het verschil tussen SEO en zoekmachine adverteren (SEA)

Om een website optimaal vindbaar te maken in Google kunnen twee vormen van zoekmachine marketing ingezet worden: SEO en SEA (of Google Ads). Zoals uitgelegd heeft SEO als doel om jouw website zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten van Google te laten eindigen.

SEA staat voor search engine advertising. Deze vorm van adverteren zet jouw website direct hoog in de zoekresultaten van Google met betaalde advertenties. Hoewel je met adverteren snel bovenaan staat en resultaat boekt, val je ook weer weg als je advertentiebudget op is. SEO zorgt als langetermijnstrategie voor langdurigere en constante resultaten.

Google Mijn Bedrijf: lokale vindbaarheid

Voor sommige ondernemers is het erg belangrijk dat ze lokaal, in hun eigen plaats goed gevonden worden in Google. Iemand die in Amstelveen een lekke band krijgt, wil in Amstelveen een fietsenmaker vinden.

Door middel van Google Mijn Bedrijf wordt de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf geoptimaliseerd. Je bedrijfsprofiel geeft de locatie van je onderneming aan en komt daarmee ook op Google Maps terecht. Ook komt dit de betrouwbaarheid van je bedrijf ten goede.

Handige SEO tools

Er bestaan diverse SEO tools die goed van pas komen. Een gratis tool voor website statistieken is Google Analytics. Hiermee krijg je uitgebreid inzicht in je webverkeer. Wat betreft betaalde tools is SEMrush een erg bekende. Deze alles-in-éen tool biedt veel mogelijkheden voor onderzoek en analyses.

Een andere bekende alles-in-éen tool is Ahrefs. Voor WordPress websites is verder de plugin Yoast SEO aan te raden. Deze plugin biedt uitkomst bij het optimaliseren van on-page onderdelen van je website.

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden aan een bureau

Weet je niet hoe je zoekmachine optimalisatie zelf goed moet uitvoeren? Of heb je daar maar weinig tijd voor? Laat het dan aan ons over! Best4u Internet Marketing is dé SEO specialist voor het MKB.

Neem gerust contact op om de mogelijkheden vrijblijvend te bespreken. We kijken graag wat we voor je kunnen betekenen.

Vrijblijvende offerte Gratis website scan

  • Focus op lokale, regionale of landelijke vindbaarheid
  • Vast contactpersoon
  • Realtime inzicht in statistieken en actiepunten
  • Uitgebreide rapportages per maand of kwartaal
  • Ruim 15 jaar ervaring
  • Voor zowel websites als webshops

SEO campagne: wat je van ons kunt verwachten

Online strategie op maat voor je website

Best4u Internet Marketing kijkt per klant naar wat de beste aanpak is. De campagne vangt aan met een intakegesprek, waarin we kennismaken en de doelen van de campagne besproken worden. Vervolgens analyseren we relevante zoektermen en de posities van concurrenten om te kijken waar snel winst te behalen valt. Na goedkeuring van de online strategie gaan we aan de slag om deze doelstelling te halen. Deze doelstelling kan gaandeweg natuurlijk altijd bijgesteld worden.

Maandelijkse optimalisaties

Nu we weten wat het plan is beginnen we met het optimaliseren van de website. Onze technische specialisten lopen de techniek achter de website na en zorgen dat de fundamenten goed staan. Onze content afdeling schrijft SEO teksten, gericht op de zoekwoorden waarop we gevonden willen worden. Verder laten we de autoriteitswaarde van je website stijgen door periodiek backlinks te plaatsen. Hiervoor maken we gebruik van ons uitgebreide linkbuilding netwerk.

Realtime inzicht in resultaten en werkzaamheden

Wij snappen dat je graag mee wilt kijken met het verloop van de campagne. Daarom bieden we al onze klanten realtime inzicht in de uitgevoerde werkzaamheden en de resultaten daarvan. Hiervoor maken we gebruik van actielijsten (die je ook zelf kunt aanvullen) en overzichtelijke dashboards. Hierdoor weet je ieder moment van de dag hoe het er met jouw campagne voor staat. Ideaal!

Periodieke updates en evaluaties

Naast de actielijsten en dashboards houden we je natuurlijk ook periodiek op de hoogte van de voortgang van de campagne. Tevens wordt de zoekmachine optimalisatie campagne van kwartaal tot kwartaal geëvalueerd, om de resultaten objectief te meten. De projectleider neemt tijdens de evaluatie samen met jou de resultaten van de afgelopen periode door. De voortgang wordt besproken en naast de doelstelling gelegd.  Daarbij wordt ook gekeken welke werkzaamheden wij de komende periode oppakken, zodat we die stijgende lijn blijven doorzetten.

Niet eenmalig, maar een doorlopend proces

De grootste misvatting over zoekmachine optimalisatie is dat het een eenmalig klus is. De manier waarop zoekmachines websites indexeren en het algoritme waarmee ze de hoogte in de zoekresultaten bepalen wijzigt namelijk continu. Ook concurrentie zit niet stil.

Het is daarom belangrijk dat de optimalisatie van de website een doorlopend proces is, omdat je alleen op die manier hoog in Google blijft. Wij bieden SEO daarom als abonnement per maand aan. Zo haal je tegen een lage investering het meest optimale resultaat uit je online marketing kansen.

Kosten van zoekmachine optimalisatie

De kosten van het uitbesteden van zoekmachine optimalisatie hangen af van de mate waarin onze SEO specialisten jou gaan ondersteunen. Je kunt de werkzaamheden geheel uitbesteden, of hier (gedeeltelijke) ondersteuning in zoeken.

Ook de hoeveelheid werk dat nog te verrichten valt is van invloed. Hier zijn zaken als het zoekvolume op zoektermen en de posities van concurrenten op van invloed. Onze adviseurs onderzoeken dit graag voor je om jou een vrijblijvende offerte op maat voor te kunnen leggen.

Succesvolle website optimalisatie cases

Onze SEO specialisten hebben al vele bedrijven naar hogere posities in Google gebracht, in allerlei verschillende branches. Bekijk onze succesvolle zoekmachine optimalisatie cases.

 

Ook met zoekmachine optimalisatie beginnen?

Ben je nieuwsgierig geworden naar wat zoekmachine optimalisatie voor jouw website kan betekenen? Ga vrijblijvend in gesprek met een van onze internet marketing adviseurs!

Tijdens een gratis adviesgesprek worden de zoekmachine optimalisatie mogelijkheden voor jouw website onderzocht. Hoe scoort je website momenteel in Google? Welke zoektermen zijn voor jou interessant? Wat is er nodig om de top te bereiken? Dergelijke vragen worden daarbij onderzocht.

We kunnen het gratis adviesgesprek zowel telefonisch als op locatie inplannen. Dit gesprek is geheel vrijblijvend en kost je hooguit een kopje koffie.

Gratis SEO voorstel 088 000 85 70

Veelgestelde vragen omtrent zoekmachine optimalisatie

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Bij zoekmachine optimalisatie wordt de website op een dusdanige manier verbeterd dat deze beter vindbaar wordt in zoekmachines zoals Google. Zaken als teksten en afbeeldingen, de technische werking en de autoriteit van een domein worden structureel geoptimaliseerd. Na verloop van tijd zal de website hierdoor hoger scoren op Google wanneer relevante zoektermen worden ingevoerd, wat voor een toename aan bezoekers zorgt. Zoekmachine optimalisatie staat ook wel bekend als search engine optimization (SEO).

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie werkt door structureel optimalisaties aan je website door te voeren. De optimalisaties worden op drie vlakken uitgevoerd: content, techniek en linkbuilding. Op basis van een zoekwoordenanalyse naar mogelijke zoektermen worden deze werkzaamheden op relevante termen toegespitst. Op termijn wordt de website hierdoor beter vindbaar op deze zoektermen.

Wat kost zoekmachine optimalisatie?

De kosten van het uitbesteden van zoekmachine optimalisatie is afhankelijk van de hoeveelheid werk dat het online marketing bureau voor je uit gaat voeren. Er kan daarbij ondersteund worden, maar er kan ook voor gekozen worden om de werkzaamheden volledig uit handen te geven. Zoekmachine optimalisatie is een continu proces, omdat er periodiek werkzaamheden moeten worden uitgevoerd. Vanwege een voortdurend veranderend algoritme kan voor de prijs nooit een resultaat gegarandeerd worden.

Wat zijn organische zoekresultaten?

Organische zoekresultaten zijn resultaten die als eerste na de betaalde advertenties worden weergegeven wanneer op een zoekterm gezocht wordt. Deze posities zijn verkregen doordat de website goed voor de zoekmachine geoptimaliseerd is. Het kost het bedrijf geen geld als de bezoeker op de koppeling klikt, in tegenstelling tot betaalde advertenties. Een goede organische vindbaarheid van een website zorgt voor veel bezoekers en potentiële klanten.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands bekend als zoekmachine optimalisatie. Dit proces heeft betrekking op werkzaamheden waarbij een website structureel geoptimaliseerd wordt, om hoog in de organische zoekresultaten te verschijnen. SEA staat voor Search Engine Advertising, ofwel betaalde advertenties. Met deze advertenties staat een website direct helemaal bovenaan, maar moet wel betaald worden voor iedere keer als een bezoeker op de koppeling klikt. Als het budget op is vallen de advertenties weer weg.

Vraag nu een gratis website scan aan!

8.6/10

Full starFull starFull starFull starHalf star
Meer referenties