Google Ads
Hoe scoor jij in Google?
Gratis website
scan!
Full starFull starFull starFull starHalf star
8.6/10

Op basis van 163 beoordelingen het meest klantgerichte internet marketing bureau bij Feedback Company

Google Ads

Google Ads (voorheen Google AdWords) marketing zorgt middels advertenties voor dat jouw website bovenaan de zoekresultaten komt te staan. Deze advertenties worden vertoond boven de niet-betaalde (organische) zoekresultaten in Google.

Ruim 95% van de internetgebruikers zoekt in Google. Daarom is het verstandig om te adverteren in deze zoekmachine. Je bent immers direct vindbaar. Je betaalt slechts per klik.

Wat is Google Ads

Dit is het advertentieprogramma van Google. Google Ads of AdSense heette jaren geleden nog Google AdWords en is de meest effectieve manier van online adverteren.

Met behulp van dit programma kun je allerlei soorten advertenties opstellen. Google Ads is het alles overkoepelende advertentieprogramma van Google dat wordt gebruikt voor het instellen van voor tekstadvertenties. Maar ook voor Google Shopping, Google Display en voor het instellen van een remarketing campagne.

Met Google Ads sta je meteen bovenaan de zoekresultaten

Waarom je Google Ads moet inzetten

  • Meer bezoekers en klanten doordat je website direct bovenaan de zoekopdrachten staat
  • Je hebt de kosten zelf in de hand. Je kunt immers een dagbudget instellen
  • De resultaten van de advertenties zijn goed meetbaar in Google Analytics
  • Je verhoogt de naamsbekendheid van je website of webshop doordat je beter zichtbaar bent
  • Er zijn vele advertentie mogelijkheden. Waaronder tekstadvertenties, Google Shopping, Display en remarketing
  • Je kunt ook gebruik maken van geautomatiseerde advertenties
  • Je kunt heel specifiek targeten, doordat je heel gericht je doelgroep kunt bereiken

Hoe werkt Google Ads?

Een advertentie campagne bestaat uit 4 verschillende onderdelen. Een account aanmaken en koppelen, zoekwoordenanalyse, advertenties aanmaken en resultaten monitoren. Je bepaalt aan de hand van een zoekwoordenanalyse met welke zoekwoorden je gevonden wil worden in de betaalde zoekresultaten.

Dit kan een combinatie van zoekwoorden zijn. Ook kun je bepaalde zoekwoorden uitsluiten en kun je bij zoekwoorden met meerdere advertentiegroepen werken. Die groepen bestaan uit verschillende producttypes die je aanbiedt.

Typt een zoeker een woord in dat voorkomt binnen jouw Google Ads campagne? Dan krijgt de zoeker jouw advertentie te zien. Dit is één van de manieren waarop je heel gericht kunt targeten.

Bieden op de veiling

Google Ads bepaalt aan de hand van een biedsysteem welke adverteerder de advertentieruimte krijgt. Zoekt iemand een zoekopdracht in die aansluit bij de markt waar jij in adverteert? Dan doorlopen alle passende advertenties een soort veiling. De kwaliteitsscore, CTR en het dagbudget spelen hier een rol bij.

Advertentiepositie

Sommige advertenties staan tussen de 4 advertenties bovenaan Google en sommige onderin. 2 factoren spelen een rol bij de plek waar de advertentie wordt weergegeven. Je budget en de kwaliteitsscore van de advertenties. De advertentiepositie wordt berekend door de prijs per klik te vermenigvuldigen met de kwaliteitsscore.

Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is de manier waarop Google goed gedrag van adverteerders beloont. Maar ook de manier waarop de zoekmachine slecht gedrag tegen gaat. Het is een inschatting van de kwaliteit van de advertenties. Hierbij zijn een aantal factoren van invloed.

De historie van je CTR (het aantal kliks ten opzichte van het aantal vertoningen),,de kwaliteit van de pagina achter de advertentie én de relevantie van de advertentie ten opzichte van de zoekopdracht. Wanneer de advertentie een hoge kwaliteitsscore krijgt zijn de kosten per klik lager en krijgt hij een hogere advertentiepositie.

Kosten van Google Ads

Je kunt adverteren op een zoekwoorden vergelijken met een veiling. Je biedt op een zoekwoord in de hoop dat jij de advertentieruimte krijgt. Dit bod bestaat uit je maximale budget voor een klik of per 1000 vertoningen.

Je betaalt bij Google Adwords per keer dat iemand op een advertentie klikt. Hoe vaak de advertentie getoond wordt doet er niet toe. Je hoeft pas te betalen zodra de gebruikers van de zoekmachine op de desbetreffende advertentie klikken.

Deze kosten variëren afhankelijk van de vraag naar adverteren op een zoekwoord. De kosten variëren van €0,01 en €55,00

Google zoeknetwerk of search

Je kunt adverteren in het zoeknetwerk en in het displaynetwerk. In het zoeknetwerk van Google wordt advertentie getoond op basis van zoekwoorden. Deze advertentie wordt daarnaast ook getoond in Google Maps, Google shopping en Google afbeeldingen. Je maakt advertenties op bepaalde zoekwoorden.

Daardoor zijn de bezoekers die op je advertenties klikken zeer relevant. Dit zorgt ervoor dat de CTR hoger is dan wanneer je de advertentie in het displaynetwerk plaatst.

Google Display netwerk

Het Google Display netwerk bevat sites zoals YouTube, Gmail, Google Finance en Blogger. de advertentie wordt weergegeven op basis van de inhoud en url van websites. Dit zijn websites die naast hun content ook Google advertenties weergegeven. Deze advertenties zijn niet gerelateerd aan de zoekopdracht van de zoeker.

Bezoekers die deze advertentie zien zijn dus niet per se geïnteresseerd in jouw product of dienst. Doordat ze de advertentie ongevraagd te zien krijgen, klikken ze ook minder vaak. Dit zorgt ervoor dat de CTR lager is dan bij een advertentie in het zoeknetwerk.

Google Ads account instellen in 6 stappen

Het instellen van je Google Ads is een belangrijke taak. Een goed ingesteld account is namelijk bepalend voor het succes van je campagnes.

  1. Google Ads account aanmaken. Dit is heel eenvoudig. Log in met de gebruikersnaam en wachtwoord van je Google Account. Klik op ‘U bent ervaren met Google Ads?’ Op deze manier maak je het juiste account aan. Hier kun je allerlei zaken instellen. Van betalingen, facturen en budget tot aan het instellen van de tijdzone en meldingen.
  2. Koppel Analytics aan Google Ads. Klik op tools>standaardweergave>’statistieken importeren’
  3. Stel de conversies in zodat je kunt meten hoe het met de campagnes gaat. Maak conversiedoelen aan, importeer de doelen en stel per doel een waarde in. Vervolgens vul je de juiste conversieperiode. Ten slotte stel je het attributiemodel in op ‘positiegebaseerd’.
  4. Tag je url’s automatisch. Ga naar de accountinstellingen en klik bij ‘autocodering’ op ‘ja. Ga vervolgens naar de betaling & facturering en voer je betaalgegevens in.
  5. Wil je remarketing of retargeting toepassen? Dan heb je doelgroepen nodig. Klik op beheerder>doelgroepdefinities>doelgroepen>importeren uit galerij. Vervolgens maak je alle doelgroepen aan, kies jij je Google Ads account als product en exporteer je de doelgroepen.
  6. Ook het instellen van het budget is belangrijk. Kies het budget dat je maandelijks wilt besteden. Verdeel dit budget tussen display & search. Wanneer je geen idee hebt kun je het best kiezen voor 75% search en 25% display. Deel dit bedrag door 30,4 voor het budget per dag.
  7. Je account is ingesteld!

Advies over online adverteren nodig?

Ben je benieuwd naar wat Google Ads kan betekenen voor jouw website of webshop? Neem contact
met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Telefonisch, of op locatie.

Vraag gerust een vrijblijvende website scan aan en ervaar hoe jouw website of webshop scoort. Vervolgens komen we graag bij je langs voor een bakkie koffie en om de resultaten te bespreken.

Bel: (088) 000 85 70 Vrijblijvende offerte

Stan
Stan
Internet Marketeer

“Meten is weten”

Als projectmanager internetmarketing MKB ben ik één van de specialisten die samen met jou voor succes willen gaan. Ik ben altijd op zoek naar online kansen voor mijn klanten. Trafficgeneratie en conversieoptimalisatie staan centraal in mijn dagelijkse activiteiten met als basis: ‘’Meten is weten!’’

Er is niet één techniek of één bepaalde methode die er voor zorgt dat jouw website goed gevonden wordt. Juist de combinatie van verschillende technieken en het inspelen op trends en geanalyseerde data, zorgen voor succes. Wij hebben daarom ook specialisten met verschillende expertisegebieden, die samenwerken en zich maximaal inzetten voor jouw project.

Graag wil ik jou, geheel vrijblijvend, een offerte versturen en bekijken hoe wij jou kunnen helpen.

Vrijblijvend adviesgesprek
Vraag nu een gratis website scan aan!

8.6/10

Full starFull starFull starFull starHalf star
Meer referenties