Full starFull starFull starFull starHalf star
8.6/10

Op basis van 178 beoordelingen het meest klantgerichte internet marketing bureau bij Feedback Company

De basis van webanalyse

2 weken geledenLeestijd 5 minuten
Best4u Internet Marketing B.V. » Kennisbank » De basis van webanalyse

Webanalyse is het verzamelen, rapporteren en analyseren van websitegegevens. Het is van belang dat je dit echter doet met een duidelijke visie in je gedachten. Slechts het verzamelen van je bezoekersaantallen en het bekijken hiervan zal je niets opschieten. Het is dus belangrijk dat je nadenkt over wat je wil bereiken hiermee.

Aandachtspunten voordat je begint met analyseren

Het is van belang dat je enkele zaken voor jezelf duidelijk maakt voordat je begint met het analyseren van het gedrag van je websitebezoekers.

  • Hoofddoelstellingen: De belangrijkste doelstellingen voor je website. Wat wil je echt bereiken?
  • Subdoelstellingen: Welke doelstellingen helpen bij het bereiken van je hoofddoelstellingen?
  • Calls-to-action: Welke taken moet de bezoeker voldoen om jouw doel te bereiken?
  • KPI’s: Welke andere KPI’s zijn belangrijk voor je website en wil je meten?

Google Analytics

Door het installeren van Google Analytics kan je deze analyses inzichtelijk maken. Met Google Analytics kan je gemakkelijk het gedrag van jouw bezoekers op je website analyseren. Dit is opgedeeld in 5 hoofdgroepen, die hieronder beschreven staan:

  • Realtime: Hier vind je de realtime informatie van je website. Hoeveel bezoekers zijn er, waar komen ze vandaag en op welke pagina bevinden ze zich.
  • Doelgroep: In de doelgroep tab vind je informatie over je doelgroep. Denk hierbij aan de gemiddelde leeftijd, de locaties en interesses.
  • Acquisitie: Via welke bron komen je bezoekers je website binnen? Denk hierbij aan zoekresultaten in Google, Social Media, Google Ads of refferal websites.
  • Gedrag: Hoe gedraagt je bezoeker zich op de website? Wat zijn de bekeken pagina’s en hoe lang blijft een bezoeker op een pagina hangen?
  • Conversies: Het uiteindelijke doel. Hoe vaak is je hoofddoelstelling bereikt en hoe vaak zijn je subdoelstellingen bereikt. Hier is dit te monitoren.

Denk voordat je analyseert

Door het analyseren van boven beschreven aspecten kan je jouw website beter analyseren. Het is echter dus van essentieel belang dat je eerst bedenkt wat je exact wil bereiken. Aan de hand hiervan en je analyses kan je jouw website on-page en off-page optimaliseren. Wat dit inhoudt? Dat wordt in de volgende onderdelen uitgelegd.

Kennis is macht, kennis delen is kracht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Vraag nu een website scan aan!

8.6/10

Full starFull starFull starFull starHalf star
Meer referenties
The Feedback Company

Onze 178 beoordelingen

8.6Full starFull starFull starFull starHalf star