Full starFull starFull starFull starHalf star
8.6/10

Op basis van 178 beoordelingen het meest klantgerichte internet marketing bureau bij Feedback Company

Basisuitleg zoekmachines

4 maanden geledenLeestijd 5 minuten
Best4u Internet Marketing B.V. » Kennisbank » Basisuitleg zoekmachines

Basisuitleg zoekmachines

Zoekmachines zijn software of scripts die via internet beschikbaar zijn en zoeken via zoekwoorden naar documenten of bestanden die hieraan voldoen. Vandaag de dag zijn er vele verschillende zoekmachines, waarvan Google de grootste is. Elke zoekmachine heeft echter zijn eigen mogelijkheden en kenmerken. De eerste zoekmachine ooit ontwikkeld is Archie en zocht naar zogenaamde FTP bestanden. De eerste zoekmachine die naar tekst zocht, zoals we het tegenwoordig kennen, is Veronica.

Zoekmachines werken vaak via een lastig algoritme, dat wordt ontwikkelt door de zoekmachine. Deze algoritme bepaalt aan de hand van vele factoren de rangschikking van de resultaten op een zoekactie. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op ‘Loodgieter Zwolle’, bepaalt het algoritme welke websites jij eerst te zien krijgt. Zoekmachines bepalen dit door een ‘spider’ en ‘crawler’. Deze bezoeken jouw website en bepalen aan de hand van de verschillende SEO factoren op welke positie jouw website komt in de zoekmachine. Het is daarom belangrijk om jouw website goed te optimaliseren om hoger te komen in de zoekresultaten. Hoe je dit doet? Dat leer je in deze training zoekmachine optimalisatie.

Hoe werken zoekmachines?

Zoekmachines hebben twee hoofdfuncties: crawlen en het opbouwen van een index en daarnaast het voorzien van van een gerangschikte lijst van websites die zij hebben bepaald als de meest relevante.

Crawling en indexering

Je moet het internet voor je zien als een netwerk van haltes in een groot metrosysteem. Elke stop is een unieke webpagina. De zoekmachines hebben een manier nodig om elke tussenstop in kaart te brengen. Dit gebeurt door het zogenaamde crawlen.

Met koppelingen kunnen de geautomatiseerde robots van de zoekmachines, genaamd ‘crawlers’ of ‘spiders’, de vele miljarden onderling verbonden pagina’s op het internet bereiken.

Zodra de zoekmachines deze pagina’s hebben gevonden, ontcijferen ze de code en slaan ze geselecteerde stukken op in enorme databases om ze later opnieuw op te roepen wanneer ze nodig zijn voor een zoekopdracht. Om deze taak te volbrengen en alle pagina’s op te kunnen slaan, zijn er over de hele wereld verschillende datacenters gebouwd die deze gegevens op slaan.

Populariteit en relevantie

Zoekmachines zijn antwoordapparaten. Wanneer een persoon online zoekt, doorzoekt de machine miljarden documenten en doet twee dingen: het toont en filtert alleen de resultaten die relevant zijn voor de zoekopdracht; en ten tweede rangschikt het die resultaten aan de hand van de populariteit van de websites. SEO beïnvloedt hierin beide aspecten van relevantie en populariteit.

Voor een zoekmachine betekent relevantie meer dan het vinden van een pagina met de juiste woorden. In het begin van het internet gingen zoekmachines niet veel verder dan dit en was het mogelijk om met 100x hetzelfde zoekwoord op je website bovenaan de zoekresultaten te komen. In de loop der jaren is dit echter aangepast en beïnvloeden honderden factoren de relevantie en populariteit.

Populariteit en relevantie worden niet handmatig door de zoekmachines bepaalt. In plaats daarvan wordt gebruik gemaakt door verschillende wiskundige vergelijkingen (algoritmes) om het kaf van het koren te scheiden (relevantie), en vervolgens om het koren te rangschikken in volgorde van kwaliteit (populariteit). In onderstaande afbeelding valt te zien dat op Best4u Internet Marketing op basis van het zoekwoord ‘Internet marketing’ het meest relevant en populair is.

Deze algoritmes bevatten vaak honderden verschillende factoren. Op het gebied van zoekmachinemarketing worden deze ‘ranking factors’ genoemd. In dit artikel vind je een lijst met meer dan 200 ranking factoren.

Hoe scoor ik hoog in Google?

De algoritmes van Google zijn lastig en bieden weinig inzicht in hoe je betere resultaten kan behalen of meer verkeer kan generen naar je website. Op de website van Google Webmasters staat vermeldt:

  • Maak pagina’s voornamelijk voor bezoekers en niet voor zoekmachines.
  • Maak een website met een duidelijke hiërarchie en tekstkoppelingen. Elke pagina moet bereikbaar zijn.
  • Maak een nuttige en informatieve site en schrijf pagina’s die de inhoud duidelijk weergeven
  • Gebruik trefwoorden om beschrijvende, mensvriendelijke URL’s te maken.

Kennis is macht, kennis delen is kracht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Vraag nu een website scan aan!

8.6/10

Full starFull starFull starFull starHalf star
Meer referenties
The Feedback Company

Onze 178 beoordelingen

8.6Full starFull starFull starFull starHalf star